|
Presentazione
I tragici fatti dell11 settembre ci hanno colti
mentre stavamo preparando la XX edizione di questo festival.Improvvisamente
le questioni organizzative, i problemi quotidiani che fino a quel momento
ci avevano completamente assorbiti, sono diventati banali e irrilevanti.
Con negli occhi tante immagini di morte e angoscia, come potevamo pensare
ai festeggiamenti per i 20 anni della nostra manifestazione? Poi, nonostante
lo sgomento per quanto accaduto e può ancora accadere, ci siamo
resi conto che forse lunico modo che noi abbiamo per resistere al
fanatismo di chi è contro ogni forma di civiltà e convivenza
sociale è quello di continuare a operare per il recupero e la salvaguardia
del nostro passato, prestando attenzione anche agli aspetti più
umili, alle incombenze più modeste della nostra attività.
Ci siamo pertanto sentiti in dovere di raddoppiare gli sforzi per offrire
ai nostri ospiti in particolare a quelli che vengono dagli Stati
Uniti e che rappresentano una parte così importante della nostra
speciale comunità le migliori Giornate possibili.
Certo, non tutto è rimasto immutato.Ad esempio, dopo lo speciale
premio conferitoci a luglio dal San Francisco Silent Film Festival (scherzosamente
denominato da qualcuno "Pordenone West"), avevamo appreso con
molto piacere che la Brooklyn Academy of Music aveva programmato per la
metà di settembre un omaggio alle Giornate chiamato "Pordenone
Presents".Questomaggio è inevitabilmente saltato, anche
se pare possa essere rimesso in cartellone il prossimo gennaio.
Ma quali erano le nostre prospettive, le nostre preoccupazioni
nei primi anni Ottanta quando lappuntamento a Pordenone ha cominciato
a rinnovarsi annualmente? Nel 1984, presentando ledizione dedicata
a Thomas H. Ince, mettevamo in risalto la vitalità di un festival
"che potrebbe dare ancora ottimi frutti e riservare delle piacevoli
sorprese per il futuro; auspichiamo assieme a tutti coloro i quali vedono
nelle Giornate un ormai tradizionale punto di incontro e di verifica sullarte
del cinema muto, che vi siano delle ulteriori edizioni e che la loro preparazione
non sia turbata da nullaltro che da problemi storici e culturali".
Quellauspicio purtroppo rimaneva tale perché, se ventanni
di Giornate hanno costituito per noi una continua avventura con indubbi
risultati dal punto di vista artistico, gli aspetti organizzativi del
festival si possono così riassumere: il primo decennio è
stato dedicato alla ricerca della sicurezza economica e il secondo, raggiunta
tale sicurezza, è stato essenzialmente speso per poter tenere in
piedi la sua sede storica, il cinema teatro Verdi. Oggi, con le Giornate
ospitate a Sacile e anche a Udine, vediamo paradossalmente il Verdi (con
i suoi 1100posti, uno dei pochi esempi sopravvissuti in Europa, nellepoca
delle multisale, di cinematografo classico, con un grande schermo e persino
la buca dellorchestra) sul punto di essere demolito per motivi burocratici;
inoltre ci troviamo di fronte a un progetto per un nuovo teatro inadeguato
alle esigenze del festival e a un invito della nuova amministrazione comunale
a tornare a Pordenone in un cinema provvisorio da allestire presso la
Fiera.
Benché il nostro futuro non sia dunque molto chiaro
né a noi né a chi ci segue, abbiamo voluto mantenere fede
alla tradizione delle Giornate coniugando rigore culturale e spettacolo
e predisponendo, almeno ce lo auguriamo, unedizione degna degli
anni e della storia che il nostro festival ha alle spalle.
Oltre alla retrospettiva di film giapponesi girati fra il 1898 e il 1935
(che a fine ottobre la Cineteca Italiana riproporrà in parte a
Milano), prenderà il via a Sacile una rassegna itinerante su Oscar
Micheaux e il cinema afro-americano. Non mancherà naturalmente
il Progetto Griffith, la cui quinta parte prevede la proiezione di 52
Biograph del 1911. Grazie alloperazione "Saving the Silents",
promossa dalla National Film Preservation Foundation, un organismo appositamente
creato dal Congresso degli Stati Uniti per la tutela del patrimonio cinematografico
nazionale, sarà possibile vedere in copie fresche di restauro rarità
americane di corto e lungo metraggio tra di esse, Molly O,
una commedia con Mabel Normand ricostruita su sollecitazione delle Giornate.
Saranno anche ricordati i centenari di Jean Grémillon, di Len Lye
e dei due amici e collaboratori Walt Disney e Ub Iwerks. Il restauro della
collezione di film Mitchell & Kenyon conservata presso il BFI ci permetterà
infine di indagare più approfonditamente il ruolo degli ambulanti
nella produzione cinematografica.
Le Giornate 2001 saranno inaugurate, la sera di sabato
13 ottobre, con la prima opera del periodo bretone del cineasta, poeta
e filosofo Jean Epstein, Finis Terrae, accompagnato dal vivo da
un quartetto specializzato in musica bretone. Per la chiusura, sabato
20 ottobre, è stato invece scelto il kolossal di cinque ore e mezzo
Napoléon vu par Abel Gance (1927), la cui ricostruzione
è il frutto dellappassionato lavoro di una vita di Kevin
Brownlow e dellapporto di molti archivi, BFI Collections in particolare.
Per Napoléon sono state scritte tre partiture. In occasione
della première del 1927, Arthur Honegger contribuì con alcuni
temi musicali a quella che sembra essere stata più che altro una
compilation. Nel 1980Carmine Coppola compose un accompagnamento per la
versione del film distribuita dal figlio Francis Ford, il quale già
aveva sostenuto le fasi finali del restauro e acquisito i diritti (ceduti
da Gance a Claude Lelouch). È questa la versione che fu presentata
a Roma, allaperto, davanti al Colosseo, nel 1981, con il maestro
Coppola che dirigeva lorchestra del Teatro dellOpera.Ventanni
dopo quel memorabile evento cui parteciparono ottomila persone, le Giornate
propongono Napoléon integrato da nuovi materiali e accompagnata
dalla musica scritta da Carl Davis e finora mai eseguita in Italia. Per
ospitare lorchestra la Camerata Labacensis di Lubiana diretta
dallo stesso Davis e consentire ad un pubblico il più ampio
possibile di assistere a questo evento eccezionale, per un giorno il festival
si sposterà dallo Zancanaro di Sacile al Teatro Nuovo Giovanni
da Udine, la cui capienza è quasi doppia. Un treno speciale porterà
gli ospiti da Sacile e Pordenone nel capoluogo friulano.
Fra gli altri eventi musicali, ricordiamo laccompagnamento
di Teho Teardo per il film davanguardia giapponese Kurutta Ippeiji
e il ritorno del benshi Midori Sawato, venuta dal Giappone a Sacile
per illustrare e commentare, secondo la tradizione nipponica, il film
Orochi. Il "nostro" Donald Sosin ha composto unapposita
partitura per il film di Allan Dwan, East Side, West Side (Titanic),
mentre Nicola Perricone ha musicato Was ist los im Zirkus Beely?
(Il cerchio della morte) di Harry Piel.
Gli accompagnamenti degli altri film in programma saranno come di consueto
curati dai nostri valenti pianisti, una colonna portante delle Giornate
(sia quelli del 2001 che quelli delle precedenti 19 edizioni).
Collateralmente al festival, il Collegium Sacilense continua
per il terzo anno nellopera di coordinamento e preparazione di giovani
ricercatori, mentre la sesta edizione di FilmFair farà conoscere
le ultime novità librarie e home video.
Segnaliamo infine che oltre al tradizionale meeting del Domitor, lassociazione
degli studiosi del cinema delle origini nata Pordenone nel 1986, si terranno
a Sacile anche le sessioni del direttivo della FIAF e un forum su un tema
cruciale per tutte le cineteche: quale sarà il loro ruolo nellera
della tecnologia digitale? Livio Jacob, David Robinson
Introduction
Like much of the rest of the world, all those of us
who have been working to prepare the 20th Giornate del Cinema Muto are
left bewildered and shocked by the catastrophic events of 11 September
and the portents of their aftermath. The daily tasks that seemed so absorbingly
important before that day now suddenly seem trivial and irrelevant.
Yet perhaps this is the very sentiment that we have now to combat. Perhaps
the most important and effective means of resisting an evil whose aim
is to disrupt society and civilisation is precisely to persist in restoring
and maintaining what was before, to value our way of life and the humble
daily tasks and concerns of which it is constituted. In this belief we
have felt our challenge was to redouble our efforts to offer our friends
and guests particularly the Americans who represent such an important
part of our special community the best event that we are able to
compose.
Of course nothing can remain untouched. We had, for instance, been
delighted by the plan of the Brooklyn Academy of Music to stage a "Pordenone
Presents" tribute just before the Festival. Inevitably this has now
been postponed, though there are already hopes of re-scheduling it in
January. In this respect, we should mention other tributes that have touched
and honoured us in this anniversary year. One such took place last July
at the San Francisco Silent Film Festival (which some have frivolously
styled "Pordenone West"); and in late October there will be
a repeat of a part of our Japanese programme at the Cineteca Italiana
of Milan. Compliments like these encourage us to feel that in twenty years
we have made some mark in our very special field of rediscovering the
unique but for so long forgotten excitement of silent cinema.
Looking back on our early years, we recall that in
1984, presenting the third edition of the Giornate, dedicated to Thomas
H. Ince, we proclaimed the vitality of a festival "which could bear
still richer fruits, and offer pleasant surprises for the future".
We concluded by "hoping, together with all those who see in the Giornate
a future traditional place for meeting and for examining the art of silent
film, that there will be further editions whose preparation will have
no other troubles but historical and cultural problems".
That hope has not entirely been fulfilled. If twenty years of the
Giornate have represented a continuous adventure, with some undeniably
satisfying artistic achievements, the organisational aspects of the festival
have not run so smoothly. Their history can be summarised briefly. While
the first decade was dedicated to the search for economic security, the
second, with that security achieved, has essentially been spent in the
effort to save the Giornates historic home, the Cinema-Teatro Verdi
in Pordenone.
The Verdi is an exceptional building. With 1100 seats,
it is the only traditional big-capacity cinema remaining un-"multiplexed"
in the whole of Friuli. It is a classic example of early 1950s architecture
a style far rarer throughout Europe than Gothic cathedrals or Renaissance
palaces, thanks to the fatal inadequacies of post-war structural materials.
It is by no means pretentious to claim its place in the European cultural
heritage.
Now, paradoxically, with the festival taking place in Sacile (and,
for this year, also partially in Udine), and while everyone yearns for
the preservation of the Verdi, we see the building on the point of demolition
through bureaucratic imperatives. Ironically, in 1951 a beautiful 19th
century theatre was demolished to be replaced by the Teatro Verdi. Now,
in 2001, it is proposed to demolish the Verdi in its turn and replace
it with what? A project is under consideration for a new theatre
inadequate to the needs of the festival, while the communal administration
has put forward a proposal to return the festival to Pordenone next year
in a temporary theatre to be devised at the industrial fair site on the
edge of town.
So our future remains frustratingly unclear. Even so, we continue to try
to keep faith with our tradition of combining cultural rigour with spectacle,
and have prepared an edition of the Giornate which we trust will prove
worthy of the years and the history which our festival now has behind
it.
Central to the programme is the retrospective of the
silent cinema of Japan, with films made between 1898 and 1935. A presentation
of the work of African-American filmmakers of the silent period, dominated
by Oscar Micheaux, has its world premiere at the Giornate and will thereafter
be shown at the Museum of Modern Art in New York and at other centres
in the United States. We are very proud of the continuing progress of
the multi-year project to show the entire surviving work of David Wark
Griffith: the fifth annual episode offers the 52 films which still exist
from his production in the twelve months of 1911. In collaboration with
the National Film Preservation Foundation, created by the U.S. Congress
to safeguard the national cinema heritage, we present some of the 66 works
so far restored in the context of the "Saving the Silents" project.
Among the titles selected is Mabel Normands vehicle Molly O,
reconstructed at the request of the Giornate.The programme also takes
the opportunity to mark the centenaries of Jean Grémillon, Len
Lye and the long-time collaborators Walt Disney and Ub Iwerks; and a special
presentation reports the current progress of the British project of restoring
the unique Mitchell and Kenyon survival, with its astonishing new revelations
of the connections of film and fairground.
The opening show, in the Teatro Zancanaro on Saturday
13 October, will be the first work from the Breton period of the poet,
filmmaker, and philosopher Jean Epstein, Finis Terrae, accompanied
by a Breton quartet working with regional themes and instruments. The
closing film, on Saturday 20 October, will be the latest restoration of
Abel Gances five-and-a-half-hour epic Napoleon (1927), whose
reconstruction is the fruit of a dedicated life-work by Kevin Brownlow,
with the support of many institutions, most recently BFI Collections.
The musical accompaniment will be by Carl Davis, conducting the Camerata
Labacensis of Lubljana in his own score.
Carl Daviss score represents one of three major musical accompaniments
that have figured in the history of Gances Napoleon. For
the first presentation in 1927, Arthur Honegger contributed several themes
to what seems to have been a compilation score. And on the occasion of
this presentation, it is appropriate to recall the memorable symphonic
accompaniment composed by Carmine Coppola for the version of the restoration
distributed by his son Francis Ford Coppola, who supported the later stages
of the reconstitution of the film, and acquired the rights which Gance
had previously assigned to Claude Lelouch. Until now the Carmine Coppola
score has been the only one performed in Italy. The Davis performance
therefore represents a true premiere.
To accommodate the large orchestra and to make this exceptional show available
to the largest possible public, the festival will move for a day from
the Teatro Zancanaro in Sacile to the Teatro Nuovo in Udine, which accommodates
almost double the number of spectators. A special train will take guests
from Sacile and Pordenone to Udine.
This years festival is particularly rich in
musical events, with Teho Teardos accompaniment to Teinosuke Kinugasas
avant-garde masterpiece A Page of Madness, and the music of the
Japanese group Coloured Monotone for Buntaro Futagawas 1925 Orochi.
Orochi will also be distinguished by the presence or rather
the return of the benshi Midori Sawato, to illustrate the traditional
Japanese style of commentary. Donald Sosin, for years now an indispensable
Giornate personality, has composed a special arrangement for Allan Dwans
East Side, West Side. Finally the newly discovered Harry Piel thriller,
Was ist los im Zirkus Beely?, will have a musical accompaniment
composed by Nicola Perricone. As usual, apart from these special orchestral
presentations, films will be accompanied live by the pianists whom we
regard as pillars of the festival and in this assessment we rank
and honour not just those who are with us in 2001 but all those, too many
to name, who have played for us over the preceding nineteen years.
The third year of the Collegium Sacilense continues its work of
co-ordinating the energies of young researchers and injecting new blood
into our very special Giornate community. The papers written and collected
by the collegians of 1999 and 2000 will be available during the festival.
The Film Fair, now in its sixth edition, brings together publishers, authors,
booksellers, and collectors. Both the Collegium (whose sessions are open
to all guests of the festival) and the Film Fair provide opportunities
to explore themes and problems of the various elements of the programme
with historians, archivists, and other experts assembled at the festival.
As well as the traditional annual meeting of the international association
of researchers on early cinema, Domitor, which was born in Pordenone in
1986, Sacile will also host the sessions of the FIAF directorate, together
with a forum on a theme crucial for all film archives: how will their
role change in the age of digital technology? Livio Jacob,
David Robinson
|