Le Giornate
del Cinema Muto

17th Pordenone
Silent Film Festival
Cinema Verdi, 10 - 17 October 1998


director: David Robinson


Sabato / Saturday
17 Ottobre


CINEMA VERDI
Ore 9.30

CACCIA ALLA FOX / FOX - THE SEARCH
FAZIL / OASI DELL'AMORE (Fox Film Corp., US 1928)
Dir.: Howard Hawks; cast: Charles Farrell, Greta Nissen, Mae Busch; 35mm, 6800 ft., 76' (24 fps), The Museum of Modern Art. Didascalie in inglese / English titles.
Il film, tratto da una commedia francese, L'insoumise (1922), di Pierre Frondaie, narra la storia di Fazil, un principe arabo che apparentemente si è convertito al sofisticato stile di vita occidentale, che sposa una parigina. La moglie, una volta nel deserto, muta atteggiamento e si sforza d'ottenere una propria indipendenza scatenando un finale tragico. La miscela di razzismo, negazione del femminismo insorgente e oppressione islamica delle donne, assieme al tema ricorrente dell'amour fou, rendono problematico il film, malgrado la padronanza registica. Charles Farrell, con baffi, pelle scura e toni romantici, è quasi irriconoscibile. Purtroppo nei primi due rulli manca la colonna sonora Movietone. L'arrangiamento è di S. L. Rothapfel, e la Roxy Orchestra è diretta da Erno Rapee. Si tratta della colonna musicale Movietone meno interessante che io conosca, pur con un paio di momenti riusciti. E' probabilmente l'unica arrangiata da Rothapfel, che ogni tanto ne aveva composto di interessanti (il Caligari ad esempio). -DR
Adapted from a French play, L'Insoumise, by Pierre Frondaie (1922), the film is the story of Prince Fazil, an Arab chieftain, who having apparently adapted his ways to Western-style sophistication, marries a Parisienne. Back in the desert, his bride finds her situation very different, and her efforts to assert her independence and escape from the role of an Arab subject-wife eventually result in tragedy. The mixture of racism, opposition of nascent feminism and the Arab's oppression of women, and the persistent theme of amour fou make this a rather problematic film, though Hawks on the eve of directing A Girl in Every Port and The Dawn Patrol tackles it with some confidence. Dark-skinned, moustachio'd and romantic, Charles Farrell is barely recognisable. Movietone Score and sound effects: Unfortunately the soundtrack is missing from reels 1 and 2 (the first double reel). The musical arrangement is credited to S.L.Rothapfel, with the Roxy Orchestra conducted by Erno Rapee. What remains is the least distinguished of the Movietone scores I have heard, but does have one or two points of interest: it is apparently the only surviving score arranged by Rothapfel, who did on occasion do very interesting musical presentations (cf. Caligari). -DR


CINEMA VERDI
Ore 15

CACCIA ALLA FOX / FOX - THE SEARCH
THE RIVER PIRATE / GLI AVVOLTOI DELL'HUDSON (Fox Film Corp., US 1928)
Dir.: William K. Howard; ph.: Lucien Andriot; cast: Victor McLaglen, Lois Moran, Nick Stuart, Donald Crisp; 35mm, 6733 ft., 68' (24 fps), George Eastman House. Didascalie in inglese / English titles.
La vicenda, tratta da un romanzo di Charles Francis Coe, racconta di un monello del fronte del porto (Nick Stuart) che viene condannato ingiustamente al riformatorio. Lì diventa amico di un criminale incallito (McLaglen) che organizza la sua evasione e poi lo coinvolge in una serie di rapine. Ma il ragazzo cerca di redimersi grazie alla fiducia da parte della figlia d'un poliziotto. Una trama interessante; l'amicizia del criminale per il ragazzo trascende il proprio interesse personale e sfocia nel sacrificio finale. Howard, con l'egregia collaborazione di Lucien Andriot, crea una splendida atmosfera, in particolare con le luci drammatiche dell'inseguimento notturno sul mare. La recitazione degli attori è contenuta e moderna. Nick Stuart (1903, o 1906-1973) nel ruolo del ragazzo ha un po' l'aspetto del giovane John Garfield. -DR
Based on a novel by Charles Francis Coe, the story centres on a young waterfront urchin (Nick Stuart) who is unjustly sentenced to reform school. There he is befriended by a hardened criminal (McLaglen) who arranges his escape and endeavours to involve him in warehouse robberies. The boy however endeavours to go straight and earn the trust of the daughter of a detective. The plot is interesting: the criminal's friendship for the boy transcends his own self-interest in wanting the boy as an associate in crime, so that he finally sacrifices himself to help the lad go straight. Howard, with the admirable collaboration of Lucien Andriot, creates a wonderfully atmospheric world of the waterfront and its buildings, with a dramatically-lit nocturnal boat chase. The performances notably Donald Crisp as the detective and Victor McLaglen as the amiable rogue are restrained and modern in style. The Rumanian-born Nick Stuart (1903 or 1906-1973) as the boy has something of the look of a young John Garfield. - DR

THE RED DANCE / THE RED DANCER FROM MOSCOW / LA DANZATRICE ROSSA (Fox Film Corp., US 1928)
Dir.: Raoul Walsh; cast: Charles Farrell, Dolores Del Rio, Ivan Lonow, Boris Charsky, Dimitri Alexis; 35mm, 8838 ft., 108' (22fps), The Museum of Modern Art. Didascalie in inglese / English titles.
La copia che presentiamo è muta, ma il film uscì parzialmente sonorizzato con il sistema Movietone. Raoul Walsh, coadiuvato da alcuni esuli russi e con le scenografie di Ben Carré (ex collaboratore di Maurice Tourneur) costruisce un'opera di "prima classe", come sostengono gli Harrison's Reports, ma "there is nothing extraordinary about it. It is not easily believed by the spectator of average intelligence that a proud Russian Grand Duke would marry a girl that had sprung up from the working classes." Il regista non lo cita nella sua autobiografia Each Man in His Time, ma è un lavoro molto interessante sia per il plot (dopo la rivoluzione una giovane di campagna, divenuta danzatrice celebre, è incaricata da elementi reazionari dell'armata zarista di assassinare il principe Eugenio; ma essa lo ama e con l'aiuto di un giovane generale riuscirà a salvarlo conquistandone il cuore), che per la messa in scena e la recitazione. -LJ
After the Soviet Revolution, a country girl - now a famous dancer - is hired by a reactionary clique of the Tzarist army in order to kill Prince Evgenij. She loves him, though, and will manage to steal his heart and save his life with the help of a young general. The print shown here is silent, but the film was also released with a Movietone system soundtrack. With the help of some Russiam emigrés and Maurice Tourneur's art director Ben Carré, Raoul Walsh presents a first-rate work, although the Harrison's Reports argue that "there is nothing extraordinary about it. It is not easily believed by the spectator of average intelligence that a proud Russian Grand Duke would marry a girl that had sprung up from the working classes." Walsh makes no mention of this film in his autobiography Each Man in His Time, but the subtle acting and the effective mise en scène make this melodrama a work well worth remembering. -LJ


CINEMA VERDI
Ore 20.30

LOBSTER FILMS PRÉSENTE
BONSOIR M'SIEURS DAMES (Gaumont, F 1902)
Dir.: Alice Guy; cast: Dranem. 35mm, 3' (24fps), sonoro / sound. Lobster Films.
Una delle prime fonoscene cantate dal Dranem, sempre più ubriaco una strofa dopo l'altra. Risincronizzatto a partire dal 78 giri originale. -EL

CACCIA ALLA FOX / FOX - THE QUEST
THE IRON HORSE / IL CAVALLO D'ACCIAIO (Fox Film Corp., US 1924)
Dir.: John Ford; cast: George O'Brien, Madge Bellamy; 35mm, ???? ft., ???' (?? fps), Photoplay Productions. Didascalie in inglese / English titles.
Per la produzione dei Channel Four Silents abbiamo potuto accedere al negativo di conservazione della 20th Century Fox. Si trattava della versione uscita in Europa (perciò il film è dedicato a George Stephenson anziché ad Abraham Lincoln!). John E. Allen di Cinema Arts, in New Jersey, realizzò una copia a colori. Pur non avendo trovato alcun documento sui viraggi, era evidente che alcune scene erano state girate di giorno con effetto notte, e che era stato utilizzato il sistema convenzionale di colorazione ambra e blu. In seguito al suo successo con Nascita di una nazione, John Lanchbery fu incaricato di comporre la musica. A differenza della partitura del film di Griffith, questa è completamente nuova, anche se si ispira a motivi del periodo, come d'altra parte le colonne sonore dei successivi western di Ford. Enorme il successo della première del Live Cinema al Sadler's Wells Theatre di Londra nel novembre 1994, il luogo stesso in cui John Lanchbery e David Gill avevano lavorato - rispettivamente come direttore d'orchestra e ballerino - molti anni prima. -KB-PS
For the Channel Four Silents Presentation we had access to 20th-Century Fox's safety preservation negative, wich was the European release version (so the film is dedicated to George Stephenson rather than Abraham Lincoln!). John E. Allen of Cinema Arts in New Jersey produced a colour print. Althought we did not trace any original tinting records, it was clear that some scenes were shot day for night, so the conventional plan of amber and blue was used. Following his success with The Birth of a Nation, John Lanchbery was commisioned to write the music. Unlike Birth, this was an entirely new score, althought it drew upon songs of the period, as Ford himself was to do in his sound westerns. The Live Cinema premiere was held to great acclaim at Sadler's Wells Theatre in London in November 1994 a fitting venue, for this was where John Lanchbery and David Gill had worked as conductor and dancer so many years before. -KB -PS

GOOD NIGHT, SILENTS...
C'EST POUR LES ORPHELINE. 1er tableau : LE REVEIL DE L'ARTISTE (Gaumont, F 1916)
Dir.: Louis Feuillade; cast: Marcel Levesque, René Poyen - Bout De Zan, Edouard Mathe, Musidora; 73 m, 3' (18fps), Lobster Films. Didascalie in francese / French titles.
Grande film concepito da Roger Lion e dalle principali compagnie di produzione per beneficienza. -EL


RIDOTTO DEL VERDI
Ore 8.30 (Replica ore 9.30)

PROGETTO GRIFFITH II: GENNAIO-GIUGNO 1909 /
THE GRIFFITH PROJECT II: JANUARY TO JUNE, 1909
Programma 17
A STRANGE MEETING (Biograph, US, 11/17 Jun 1909)
Dir.: D.W. Griffith; cast: Stephanie Longfellow, Arthur Johnson, William A. Quirk; 16mm, 353 ft., 15' (16 fps), Library of Congress. Didascalie mancanti / Missing titles.
Mary Collins è obbligata dal padre e dal fratello, entrambi criminali, a organizzare un furto nella casa dell'impetuoso reverendo John Stanton. Quest'ultimo sorprende i ladri, ma è attratto da Mary e perciò li lascia scappare. Mary si pente, restituisce l'orologio di Stanton, poi si reca alla sua missione per pregare. -RM
Her criminal father and brother coerce Mary Collins into helping them burgle an apartment belonging to the fiery Bowery minister John Stanton. Stanton intercepts the thieves but, attracted to Mary, he lets them go. Mary repents, returns Stanton's watch, then visits Stanton's storefront mission to pray. -RM [DWG Project # 164]

MRS. JONES' LOVER; OR "I WANT MY HAT" (Biograph, US, 27 May / 18 Jun 1909)
Dir.: D.W. Griffith; cast: John R. Cumpson, Florence Lawrence, Anthony O'Sullivan; 16mm, 175 ft., 7' (16 fps), Library of Congress. Didascalie mancanti / Missing titles.
Jones vede fiori nell'ingresso e una bombetta sul tavolo, e crede perciò che sua moglie gli sia infedele. In realtà, i fiori erano stati regalati da un'amica, e il cappello era stato dimenticato da un operaio. -RM
Mr. Jones thinks his wife unfaithful when he sees flowers in the parlor and a bowler hat on the table. But the flowers have come from a visiting lady friend and the hat has been left by a repair man. -RM [DWG Project # 165]

SWEET AND TWENTY (Biograph, US, 19/21 Jun 1909)
Dir.: D.W. Griffith; cast: Mary Pickford, James Kirkwood, Florence Lawrence; 16mm, 312 ft., 12'30" (16 fps), Library of Congress. Didascalie mancanti / Missing titles.
Alice fraintende il bacio del fidanzato Frank alla sorella di lei. Disperato, Frank tenta di annegarsi. Alice vuole riparare il torto, e riesce a farlo uscire dallo sconforto. -RM
Alice misunderstands when she sees her sweetheart Frank accidentally kissing her sister. Despondent, Frank tries to drown himself, but Alice wants to make up and coaxes him out of his gloom. -RM [DWG Project # 167]

THE SLAVE (Biograph, US, 22/23 Jun 1909)
Dir.: D.W. Griffith; cast: Florence Lawrence, Harry Solter, James Kirkwood; 16mm, 373 ft., 15'30" (16 fps), Library of Congress. Didascalie mancanti / Missing titles.
Benché corteggiata da un ricco patrizio, la bella Nerada predilige e poi sposa il povero scultore Alachus. L'artista cade in miseria, e il figlioletto sta morendo di fame. Disperata, Nerada sceglie di farsi schiava per poter nutrire la famiglia. Il patrizio la compra, ma quando viene a sapere che il bambino è morto restituisce la donna al marito. -RM
Although beautiful Nerada is pursued by a wealthy patrician, she favors and marries the struggling sculptor Alachus. The sculptor's trade fails and the Nerada's new baby is starving to death. In desperation, Nerada decides sell herself as a slave to give her family food. The patrician buys her, but when he hears that her baby has died, gives her back to her husband. -RM [DWG Project # 168]


RIDOTTO DEL VERDI
Ore 10.30

D'ANNUNZIANA
CABIRIA. TAGLI /OUTTAKES
Betacam SP, Pal, 179', Museo Nazionale del Cinema.


Sabato ore 15-18.30
Repliche a richiesta di programmi in video.
Repeat screenings of videos on request.


EX CONVENTO SAN FRANCESCO / PORDENONE FILM FAIR
Ore 11

CACCIA ALLA FOX: UN INCONTRO
FOX-THE QUEST: A DISCUSSION


NOTE DI / PROGRAM NOTES BY
AD Angelo Draicchio; BBR Ben Brewster; BG Bill Gosden; CF Cynthia Felando; DC David Cloy; DE Derek Elley; DK Dejan Kosanovic; DR David Robinson; DS David Shepard; EB Eileen Bowser; EBU Elaine Burrows; EL Eric Lange; GC Gianni Comencini; JBK J. B. Kaufman; JG Jere Guldin; KB Kevin Brownlow; KT Kristin Thompson; LC Lorenzo Codelli; LJ Livio Jacob; MH Martin Humphries; PC Philip C. Carli; PCU Paolo Cherchi Usai; PS Patrick Stanbury; RM Russell Merritt; SB Serge Bromberg; SH Steven Higgins; SS Scott Simmon; TG Tom Gunning; VM Vittorio Martinelli


Sab/Sat
10 Ott.
Dom/Sun
11 Ott.
Lun/Mon
12 Ott.
Mar/Tue
13 Ott.
Mer/Wed
14 Ott.
Gio/Thu
15 Ott.
Ven/Fri
16 Ott.
Sab/Sat
17 Ott.