Le Giornate
del Cinema Muto

17th Pordenone
Silent Film Festival
Cinema Verdi, 10 - 17 October 1998


director: David Robinson


Lunedì / Monday
12 Ottobre


CINEMA VERDI
Ore 9.15

CAMPIONI DI CALCIO / FOOTBALL CHAMPIONS
FUSSBALLWETTSPIEL UM DIE DEUTSCHE MEISTERSCHAFT IN KARLSRUHE (WeltKinematograph, D 1910)
Dir.: ?; 35mm, 177 ft., 3' (16fps), National Film and Television Archive. Didascalie in tedesco / German titles.
Ottima cronaca di un incontro fra il Karlsruhe Fussball Verein e il KFC Phönix, giocato a Karlsruhe. -LM
Good newsreel coverage of a game between Karlsruhe Fussball Verein and KFC Phönix, played at Karlsruhe. -LM

INEDITI DELLA GRANDE GUERRA /
NEW DISCOVERIES ABOUT WWI
LA FLOTTA E L'ESERCITO ITALIANO A SALONICCO (Ministero della Marina. Gabinetto di SE il ministro. Ufficio Speciale. Film Graf, I 1916)
35mm, 600 mt, 28' (20fps). Incompleto / Not complete. Cineteca del Friuli/Cinemazero/Lobster Films/Ripley's Film/Servizio di Cineteca Regionale del Friuli-Venezia Giulia. Didascalie in francese / Frenchn titles.
La partenza del convoglio militare italiano scortato da alcune torpediniere. I frequenti allarmi dati alle truppe imbarcate. La barriera di mine davanti a Salonicco. La rada del porto di Salonicco vista dall'incrociatore Piemonte. Vista della celebre Torre Bianca della città di Slonicco. Il Generale Petitti, comandante del corpo di spedizione si reca a bordo dell'incrociatore Piemonte per assistere alle operazioni di sbarco.

CACCIA ALLA FOX / FOX - THE SEARCH
A FOOL THERE WAS (William Fox Vaudeville Co., US 1915)
Dir.: Frank Powell; cast: Theda Bara, Edward José, Mabel Fremyear, Frank Powell, Creighton Hale; 35mm, 5300 ft., 78' (18 fps), The Museum of Modern Art. Didascalie in inglese / English titles.
Il grosso successo di questo film per l'epoca assai piccante lanciò in orbita le attività produttive della Fox, giunta al secondo anno appena. Il soggetto si basava su una commedia di Porter Everson Brown del 1909, a sua volta ispirata al poema di Kipling The Vampire (1909). La vicenda di una donna perversa che si compiace di umiliare e mandare in rovina gli uomini ("Baciami, stupido mio", dice alla sua vittima) viene resa ancora più intrigante dall'attrice che incarna perfettamente il personaggio, Theda Bara. Powell, un attore e regista che aveva lavorato con Griffith alla Biograph, sa valorizzare la volgarità del racconto e la star esuberante creando un melodramma funzionale, divertente e ben ritmato. Ma dei 75 film da lui diretti questo è l'unico ancora ricordato. -DR
The runaway success of this (for the times) thrillingly risqué picture launched Fox's production activity then only in its second year on a rocket-like trajectory. The story was based on a 1909 stage play by Porter Everson Brown, in turn inspired by Rudyard Kipling's 1897 poem The Vampire. The story of a wicked woman who delights in humiliating and ruining men ("Kiss me, my fool", she tells her cringing victim) was made all the more piquant by the actress who so perfectly embodied the role: Theda Bara. Powell, an actor and director who had worked with Griffith at Biograph, responds to the lurid tale and the colourful star, and provides an efficient, entertaining and reasonably fast-moving melodrama. Of some 75 films he directed, however, this is the only one still remembered. -DR

PROGETTO GRIFFITH II: GENNAIO-GIUGNO 1909 /
THE GRIFFITH PROJECT II: JANUARY TO JUNE, 1909
Programma 6
"AND A LITTLE CHILD SHALL LEAD THEM" (Biograph, US, 22/24 Feb 1909)
Dir.: D.W. Griffith; cast: Marion Leonard, Arthur Johnson, Adele De Garde; 35mm, 312 ft., 5' (16 fps), The Museum of Modern Art, New York. Didascalie mancanti / Missing titles.
Un bambino muore. Sette anni dopo i genitori decidono di divorziare. Il loro secondo bambino di sei anni interviene chiedendo chi si prenderà il giocattolo che il defunto fratellino teneva sul letto di morte, e che era stato conservato per ricordo. Commossi, i genitori si riconciliano. -SH
A young child dies. Seven years later, and having grown apart, the parents decide to divorce. Their second child, just six years old and not yet born when her brother died, intervenes by asking who is to keep the cherished memento, a toy held by the first child on its deathbed. This innocent question leads to a reconciliation between husband and wife. -SH [DWG Project # 115]

JONES AND HIS NEW NEIGHBORS (Biograph, US, 24/25 Feb 1909)
Dir.: D.W. Griffith; cast: John R. Cumpson, Florence Lawrence, Mack Sennett; 35mm, 433 ft., 7' (16 fps), The Museum of Modern Art. Didascalie mancanti / Missing titles.
Jones e la moglie hanno traslocato, e vivono adesso in un complesso di case che si somigliano tutte. Quando torna a casa, entra nell'appartamento sbagliato mettendosi nei guai ma riesce infine a cavarsela. -EB
Jones and his wife have moved to a new address. They live in an apartment in a row of houses that look alike, and when Jones comes home he enters the wrong house. His unwanted intrusion puts him in physical danger, but he manages to escape.-EB [DWG Project # 116]

TRYING TO GET ARRESTED (Biograph, US, 13 Jan / 26 Feb 1909)
Dir.: D.W. Griffith; cast: John R. Cumpson, Anita Hendrie, Florence Lawrence; 35mm, 303 ft., 5' (16 fps), The Museum of Modern Art. Didascalie mancanti / Missing titles.
È inverno. Un vagabondo preferisce trovare riparo in prigione piuttosto che procurarsi un lavoro, ma tutti i suoi tentativi di farsi arrestare falliscono. L'uomo si rassegna a cercare lavoro in una segheria, ma un poliziotto lo arresta al momento di entrare. -EB
In the winter months, a tramp prefers to find shelter in jail to getting a job. His efforts to get arrested for theft, assault, riot, and disorderly conduct, are either ignored by the police, or they arrest the wrong person. Giving up, the tramp heads to the lumber yard to find a job, but a cop arrests him before he can go in. -EB [DWG Project # 117]

THE WINNING COAT (Biograph, US, 2 Mar 1909)
Dir.: D.W. Griffith; cast: Owen Moore, Marion Leonard, Harry Solter; 35mm, 715 ft., 12' (16 fps), The Museum of Modern Art. Didascalie mancanti / Missing titles. Dramma in costume.
Un giovane cortigiano è bandito per aver offeso il re in seguito a un duello illegale e a una parola mancata al fine d'incontrare la donna che ama. In una taverna, l'uomo gioca d'azzardo con il capo di una banda di congiurati, e vince la sua casacca. In essa c'è una lettera contenente un piano per rapire la regina. A mezzanotte, il giovane si nasconde dietro a un grande orologio e riesce a sventare il piano. Il re lo ripaga nominandolo cavaliere e concedendogli di sposare la sua bella. -EB
A costume drama. A young courtier is banished from the court when he offends the King by first engaging in an illegal duel and then breaking his word in order to meet the lady he loves. In the local tavern, the leader of a gang of conspirators gambles and loses his coat to the banished courtier. The courtier finds a letter in the pocket with details of a conspiracy to kidnap the Queen. In the balcony hall at midnight, the courtier hides in a large clock and surprises the kidnappers when they try to take the Queen. The King rewards the hero with knighthood and the hand of the lady. -EB [DWG Project # 119]

A RUDE HOSTESS (Biograph, US, 3 Mar 1909)
Dir.: D.W. Griffith; cast: Marion Leonard, Anita Hendrie, Owen Moore; 35mm, 422 ft., 7' (16 fps), The Museum of Modern Art. Didascalie mancanti / Missing titles.
Dopo un ricevimento, la signora Leffingwell insegue un ospite che aveva dimenticato un manicotto di lana; nel frattempo, un ladro gentiluomo entra in casa e svaligia la cassaforte. La donna ritorna prima che l'uomo abbia avuto il tempo di uscire, e allora lui finge di essere finito lì per sbaglio. Lei sta per cadere nella trappola quando si accorge della cassaforte aperta. La donna finge a sua volta di voler invitare l'intruso a rimanere mentre il maggiordomo chiama la polizia. -EB
After her guests leave, Mrs. Leffingwell runs after one of the ladies with a forgotten muff, while a gentleman burglar slips into the empty apartment and robs the safe. Mrs. Leffingwell returns before he can escape and he decides to brave it out. He pretends to have mistaken the apartment. She is about to let him leave when she discovers the open safe. Keeping her cool, she invites him to stay, while she secretly summons the butler to get the police. With their help, she recovers her valuables. -EB [DWG Project # 120]

CACCIA ALLA FOX / FOX - THE SEARCH
EAST LYNNE (Fox Film Corp., US 1916)
Dir.: Betram Bracken; cast: Theda Bara, Stuart Holmes; ???mm, ???? ft., ??' (16 fps), The Museum of Modern Art. Didascalie in inglese / English titles.
[program note]


CINEMA VERDI
Ore 14.30

CAMPIONI DI CALCIO / FOOTBALL CHAMPIONS
FOOTBALL SEASON BEGINS: WOOLWICH ARSENAL V LIVERPOOL (Gaumont, UK 1911)
Dir.: ?; 35mm, 59 ft., 1' (16fps), National Film and Television Archive. Didascalie in inglese / English titles.
Un tipico esempio di cronaca della serie Gaumont Graphic su un incontro di campionato prima della Grande Guerra, giocato fra il Woolwich Arsenal (il cui nome fu cambiato in Arsenal nel 1913) e il Liverpool. -LM
Typical newsreel coverage (from Gaumont Graphic) of a standard prewar Football League match between Woolwich Arsenal (the team changed its name to just Arsenal in 1913) and Liverpool. -LM

KNOCKING AT WEMBLEY'S DOOR (Topical, UK 1927)
Dir.: ?; 35mm, 74 ft., 1' (16fps), National Film and Television Archive. Didascalie in inglese / English titles.
Ed ecco un esempio di cinegiornale sportivo post-bellico degli anni Venti. Questo estratto dalla serie Topical Budget mostra l'Arsenal (con il grande centravanti Charlie Buchan) che batte il Southampton con il punteggio di 2-1 a Stamford Bridge durante una semifinale di coppa. -LM
By contrast, a typical example of a standard newsreel story on a 1920s football match. This Topical Budget item shows Arsenal (featuring the great forward Charlie Buchan) beating Southampton 21 at Stamford Bridge in the F.A. Cup semifinal. -LM

D'ANNUNZIANA
LA NAVE (Ambrosio-Zanotta, Torino, I 1921)
Dir.: Gabriellino D'Annunzio, Mario Roncoroni; dalla tragedia (1908) di Gabriele D'Annunzio; rid.: Gabriellino D'Annunzio; ph.: Narciso Maffeis; cast: Ida Rubinstein, Ciro Galvani, Alfredo Boccolini, Mary Cléo Tarlarini, Mario Mariani; 35mm, 1742 mt, 70' (21fps). Cineteca Comunale di Bologna/Cineteca Italiana. Didascalie in italiano / Italian titles.
Il 12 settembre 1919 ha inizio da Ronchi la marcia, inizio della impresa fiumana di Gabriele D'Annunzio e di quelli che verrano chiamati i "legionari". Durante l'impresa, che venne definita dal Poeta, dopo la sua conclusione, "opera misteriosa del fato latino", D'Annunzio si tiene in stretto contatto con il figlio Gabriellino il quale, in collaborazione con l'attore-regista Mario Roncoroni, sta realizzando a Venezia, per conto dell'Ambrosio, la nuova versione di La Nave. Questo è oggi uno dei pochi film tratti dalle opere dannunziane che sia sopravvissuto e, alla visione, a parte l'impianto decisamente teatrale, ci si può rendere conto della notevole ricerca di sapore pittorico nella fotografia, della accurata ricercatezza degli ambienti e dei costumi, ma anche di un grande abuso delle didascalie sì da rendere lenta e sovraccarica l'azione, ristretta all'episodio di gelosia e vendetta tra Basiliola ed i Gratici, mentre sfugge il vero significato del cosiddetto "poema adriatico" e cioè il conflitto tra la morente civiltà pagana e l'ascesa di quella cristiana. Un discorso a parte merita l'interpretazione di Ida Rubinstein, grande danzatrice (e compagna di D'Annunzio nel suo soggiorno parigino). L'attrice si muove con scatti repentini, quasi felini, alternandoli ad una studiata ieraticità in altri momenti. Un vero e proprio manifesto di quella che viene oggi considerata la recitazione isterica del muto. Al suo gioco serpentino si contrappone l'ascetica presenza della diaconessa Ema, cui Mary Cléo Tarlarini presta la sua cupa, riarsa figura. -VM
On 12 September 1919 Gabriele D'Annunzio set out on the march from Ronchi, and the start of the Fiume campaign which would earn his followers the name of the Legionaries. Throughout the enterprise, which the Poet would define after its conclusion as "a mysterious work of latin fate", D'Annunzio kept in close contact with his son Gabriellino, who, in collaboration with the actor-director Mario Roncorone, was producing the new version of La Nave for Ambrosio, in Venice.This is one of the few surviving films from Dannunzian works. Apart from its distinctly theatrical style, it is distinguished by a strenuous effort at pictorial style in the photography and careful period research of places and costumes. Unfortunately the film also suffers from a great abuse of inter-titles which slows down and overloads the action. the scenario is restricted to the episode of jealousy and vendetta between Basiliola and the Gratici. The true significance of the so-styled "Adriatic poem" and of the conflict between the dying pagan civilisation and the coming of Christianity is missing.The performance of the great dancer Ida Rubinstein, D'Annunzio's lover during his Paris sojourn, deserves individual consideration. Her alternation between sudden, almost cat-like starts and movements marked by studied heraticism amounts to a true manifestation of what is today considered the hysterical acting of silent film. In contrast to her serpentine playing is the ascetic presence of the deaconess Ema, to whom Mary Cléo Tarlarini lends her dark, austere personality. -VM

LA CINETECA ITALIANA PRESENTA
LA VALIGIA DEI SOGNI (Produzione Cinematografica Mambretti, I 1953)
Dir.: Luigi Comencini; cast: Umberto Melnati, Mariapia Casilio, Elena Makowaska, Marcello Mastroianni; 35mm, 87', sonoro / sound. Cineteca italiana.
Nel corso delle riprese, mi era stato affidato il compito di preparare il montaggio del repertorio con i brani più rari conservati nell'archivio della Cineteca Italiana. Alcuni "primitivi" colorati a mano vennero inclusi nel film e offrirono un'efficace testimonianza di quello che era stato il cinema muto. La valigia dei sogni, che nelle ultime sequenze presenta la scena del rogo delle pellicole nella cantina del cavalier Omeri, esprime l'angoscia di coloro che si preoccupavano di salvare i film dalla distruzione. In quegli anni, infatti, era in uso il nitrato, osssia la pellicola infiammabile e non esisteva ancora quella di sicurezza su acetato. A parte il pericolo di incendi, il rischio era quello che in pochi anni si completasse il processo di deterioramento chimico di tale supporto. Gli sforzi dei "pionieri" delle cineteche avevano dunque un solo obiettivo: salvare a ogni costo i film che rappresentavano la memoria storica del XX secolo. Con La valigia dei sogni questa esigenza di preservare l'immagine filmica, così com'è custodita la parola scritta, veniva posta forse per la prima volta con urgenza e passione all'attenzione del pubblico e ancora oggi l'appello lanciato dal film è certamente più che mai attuale. -GC

PROGETTO GRIFFITH II: GENNAIO-GIUGNO
1909 / THE GRIFFITH PROJECT II: JANUARY TO JUNE, 1909
Programma 7
A BURGLAR'S MISTAKE (Biograph, US, 16/18 Feb, 3/5 Mar 1909)
Dir.: D.W. Griffith; cast: Harry Solter, Charles Inslee, Marion Leonard; 35mm, 909 ft., 15' (16 fps), The Museum of Modern Art, New York. Didascalie mancanti / Missing titles.
Il ricco banchiere Henry Newman è ricattato da Dick Folson, che conosce un suo peccato di gioventù. Newman lo paga una prima volta per proteggere la sua famiglia. Folson aiuta un complice a organizzare una rapina senza sapere che l'obiettivo è la casa di Newman. I ladri sono scoperti. Newman, armato di pistola, riesce così a liberarsi della minaccia da parte del ricattatore. -EB
Henry Newman, a wealthy banker, is blackmailed by Dick Folson for an indiscretion of his youth, and Newman pays a first installment to protect his happy family life. Folson joins a companion in a house robbery, not knowing it is Newman's house until they are discovered. Folson stumbles and is caught by Newman with a revolver in his hand. The victim takes the opportunity to rid himself of the blackmailer's threat. -EB [DWG Project # 121]

THE ROAD TO THE HEART (Biograph, US, 4/5 Mar 1909)
Dir.: D.W. Griffith; cast: Anita Hendrie, Herbert Yost, David Miles; 35mm, 596 ft., 10' (16 fps), The Museum of Modern Art. Didascalie mancanti / Missing titles.
Miguel, vecchio proprietario di un ranch, ripudia la figlia che ha sposato un povero messicano. La moglie di Miguel protesta e lascia la casa con la giovane coppia. Miguel cerca di assumere un cuoco, ma nessuno - un cinese, una ragazza irlandese e un cowboy - lo soddisfa. Il cowboy non apprezza le critiche, e si mette a sparare; Miguel, terrorizzato, corre dalla figlia e rinuncia a opporsi al matrimonio in cambio di un buon pranzo. -EB
Miguel, an old wealthy ranch owner, casts out his daughter when she marries a poor Mexican. Miguel's wife does not agree, and she leaves with the young people. Miguel tries to engage a cook. None of the prospects, a Chinaman, an Irish girl, and a cowboy, can satisfy him. The cowboy does not take complaints lightly and shoots up the place. Miguel, terrorized, flees to his daughter and son-in-law's house, and relents his opposition to the marriage for the sake of a good meal. -EB [DWG Project # 122]

SCHNEIDER'S ANTINOISE CRUSADE (Biograph, US, 8/9 Mar 1909)
Dir.: D.W. Griffith; cast: John R. Cumpson, Florence Lawrence, Anita Hendrie; 35mm, 523 ft., 8'30" (16 fps), The Museum of Modern Art. Didascalie mancanti / Missing titles.
Schneider sta cercando di scrivere un discorso per il banchetto annuale dei Liederkranz, ma è continuamente interrotto dalla sorella Lena e dal chiassoso Fritz, suo figlio, che gioca con un pappagallo e suona il grammofono e il trombone. Durante la notte, Schneider si accorge che i ladri gli stanno rubando trombone, grammofono e pappagallo: non solo li aiuta, ma li paga per il servizio reso. -EB
Schneider is trying to compose a speech for the annual banquet of the Liederkranz. Unfortunately, his sister Lena and her noisy son Fritz arrive, making it impossible for him to work. Fritz teases the parrot, plays the phonograph, then a trombone. During the night, Schneider hears burglars, but when he sees they are carting off phonograph, trombone, and parrot, he happily helps them and pays them as well. -EB [DWG Project # 124]

THE NOTE IN THE SHOE (Biograph, US, 13/16 Mar 1909)
Dir.: D.W. Griffith; cast: Florence Lawrence, Anita Hendrie, Anthony O'Sullivan; 35mm, 663 ft., 11' (16 fps), The Museum of Modern Art. Didascalie mancanti; inquadrature fuori sequenza / Unassembled; missing titles.
Annoiata, un'operaia in una fabbrica di scarpe mette un biglietto in una scatola offrendosi in sposa al fortunato compratore. Ma l'acquirente non apprezza lo scherzo, e la ragazza è licenziata. Ma il proprietario la trova carina, e l'assume di nuovo. Il suo lavoro lascia tuttavia a desiderare, e la donna è licenziata ancora una volta. Il direttore suggerisce che le convenga fare un altro lavoro: diventare sua moglie. -BBR
A bored packer in a shoe factory puts a note in one of her shoe boxes offering herself as a wife to the lucky buyer. But the buyer complains, and the girl is hauled before her employer and dismissed. However, he finds her so attractive that he rehires her. More careless work results in her being dismissed again, but her boss suggests she will perhaps do better in another job as his wife. -BBR [DWG Project # 127]


CINEMA VERDI
Ore 21

NEL PAESE DELLE MERAVIGLIE /
WALT IN WONDERLAND
ALICE'S SPANISH GUITAR (Winkler Pictures, Inc. / FBO, US 1926)
Dir.: Ubbe Iwerks, Rollin "Ham" Hamilton, Hugh Harman, Rudolph Ising; cast: Margie Gray; 35mm, 536 ft., 8'30" (16 fps), George Eastman House. Didascalie in inglese / English titles.
Un Disney inedito, rinvenuto in una copia nitrato in perfette condizioni. La señorita Alice suona la chitarra in un locale spagnolo; infatuatosi di lei, Pete il Putrido la rapisce e la conduce nella torre del suo castello. Il gaucho Julius, abilissimo nell'uso della frusta, si batte a duello con Pete e, spiccato un balzo alla Douglas Fairbanks, libera Alice. -JBK -RM
This unknown Disney was found in a nitrate print in pristine conditions. Alice the Se-orita plays guitar in a Spanish cafe; an infatuated Putrid pete kidnaps her and takes her to his castle tower. Gaucho Julius, master of the whip, duels Pete and effects a leaping rescue à la Douglas Fairbanks. -JBK -RM

RULLI SCOZZESI / SCOTTISH REELS
Programma 1
Presentazione di / Introduced by Janet McBain, Curator, Scottish Film & Television Archive

LORD AND LADY OVERTOUN'S VISIT TO MACINDOE'S SHOW (?, UK, ante 1908)
Dir.: ?; 35mm, 75 ft., 1' (18fps), Scottish Film & Television Archive. Senza didascalie / No titles.
Una visita privata a una proiezione bioscope in un luna park. -DC
A private visit to a fairground bioscope show. -DC

(GORDON HIGHLANDERS) (Walker's Cinematograph [?], UK 1899)
Dir.: ?; 35mm, 60 ft., 1' (16fps), Scottish Film & Television Archive. Senza didascalie / No titles.
Cittadini affollano le strade mentre il reggimento locale lascia Aberdeen. -DC
Citizens line the streets as the local military regiment leaves Aberdeen. -DC

[ST. BOSWELLS PROCESSION] (Gaylor, UK, ca.1900)
Dir.: ?; 35mm, 117 ft., 2' (16fps), Scottish Film & Television Archive. Senza didascalie / No titles.
Una scena di processione per le strade, forse per festeggiare una delle grandi vittorie inglesi durante la guerra boera. -DC
A procession through crowded bunting-clad streets believed to be in celebration of one of the major British victories of the Boer War. -DC

(SELKIRK COMMON RIDING) (Gaylor, UK, ca. 1900)
Dir.: ?; 35mm, 78 ft., 1' (20fps), Scottish Film & Television Archive. Senza didascalie / No titles.
Una processione attraverso strade affollate e pavesate probabilmente per festeggiare una delle maggiori vittorie della Guerra dei Boeri. -DC
A procession through crowded bunting-clad streets believed to be in celebration of one of the major British victories of the Boer War. -DC

(LAUNCH AT DENNY'S - "SHAMROCK III") (?, UK 1903)
Dir.: ?; 35mm, 92 ft., 1.5' (16fps), Scottish Film & Television Archive. Senza didascalie / No titles.
Sir Thomas Lipton presenzia al varo del suo yacht, lo Shamrock III. -DC
Sir Thomas Lipton attends the launch of his yacht Shamrock III. -DC

A GLIMPSE OF THE CAMPERDOWN WORKS TWENTY YEARS AGO (Noble, UK 1932)
Dir.: ?; 35mm, 109ft., 2'(16fps), Scottish Film & Television Archive. Didascalie in inglese/ English titles.
Filmato contenente immagini di repertorio girate nel 1912. -DC
Compilation film with footage taken in the year 1912. -DC

GLASGOW'S YESTERDAYS (?, UK 1913)
Dir.: ?; 35mm, 131 ft. [estratti / excerpts], 2' (18fps), Scottish Film & Television Archive. Senza didascalie/ No titles.
Picnic del sabato pomeriggio organizzato dall'esercente cinematografico David A. Stewart per i bambini del quartiere di Springburn, una delle zone più povere di Glasgow. -DC
Saturday afternoon picnic arranged by David A. Stewart, cinema entrepreneur, for children from the Springburn district, one of the poorer areas in the city. -DC

[GREAT WESTERN ROAD] (Hart, UK 1915)
Dir.: ?; 35mm, 167 ft. [estratto / excerpt], 2.5' (16fps), Scottish Film & Television Archive. Senza didascalie / No titles.
La borghesia della zona occidentale di Glasgow si esibisce con i vestiti buoni durante una passeggiata la domenica mattina sulla Great Western Road, strada alla moda ricca di cinematografi. -DC
Glasgow's West End burgeoisie resplendent in their best clothes on a Sunday morning church parade along the fashionable Great Western Road, made for local cinema. -DC

(GREAT WESTERN ROAD 1922) (Hart, UK 1922)
Dir.: ?; 35mm, 115 ft. [estratto / excerpt], 2' (16fps), Scottish Film & Television Archive. Senza didascalie / No titles.
Un seguito al precedente filmato del 1915. -DC
Sequel to the earlier topical from 1915.-DC

SCOTTISH MOVING PICTURE NEWS NO. 32 (Green's Film Service, UK 1918)
Dir.: ?; 35mm, 260 ft., 4' (16fps), Scottish Film & Television Archive. Senza didascalie/ No titles.
Julian la Tank Bank scozzese raccoglie denaro per lo sforzo bellico. -DC
Julian the Tank Bank in Scotland, raising money for the war effort.-DC

LETTA'S HIGH CLASS ENTERTAINERS (?, UK 1923)
Dir.: ?; 35mm, 250 ft., 3.5' (18fps), Scottish Film & Television Archive Trailer per la troupe di pierrot a Edinburgo. -DC
Trailer for pierrot troupe, Edinburgh.-DC

DUNDEE POLICE SPORTS (C.F. Partoon, UK 1921)
35mm, 363 ft., 5.5' (16fps), Scottish Film & Television Archive. Senza didascalie / No titles.
Filmato sui migliori atleti della città. -DC
Coverage of the city's finest at play.-DC

[SCOTTISH CUP TIES] (Green's Film Service, UK, ca. 1921)
Dir.: ?; 35mm, 130 ft., 4' (16fps), Scottish Film & Television Archive. Senza didascalie / No titles.
Incontro di football, terzo turno della Coppa di Scozia fra il Motherwell e l'Ayr United al Celtic Park di Glasgow. -DC
Football match. Scottish Cup 3rd round replay between Motherwell and Ayr United at Celtic Park, Glasgow. -DC

(CONSTRUCTION OF THE RITZ CINEMA, EDINBURGH 1929) (James S. Nairn, UK 1930)
Dir.: ?; 35mm, 1000 ft., 16' (16fps), Scottish Film & Television Archive. Senza didascalie / No titles.
Film girato dal futuro manager del cinema Ritz durante una serie di sopralluoghi in cantiere. La pellicola fu mostrata al pubblico del Ritz al primo anniversario dell'inaugurazione. -DC
Filmed by the cinema's manager-to-be, during a series of visits to the construction site. The film was shown to audiences at the Ritz on the first anniversary of its opening.-DC

(VOTE FOR HARRY KEMP) (?, UK, 1922)
Dir.: ?; 35mm, 90 ft., 1' (20fps), Scottish Film & Television Archive. Senza didascalie / No titles.
Propaganda per la campagna elettorale del proprioetario del cinematografo. -DC
Propaganda in support of the cinema proprietor's election campaign.-DC

HARRY KEMP'S "SCOTCH BROTH" ENTERTAINERS (?, UK, ca.1925)
Dir.: ?; 35mm, 237 ft., 3' (20fps), Scottish Film & Television Archive. Senza didascalie / No titles.
Trailer per un concerto party. -DC
Trailer for concert party . -DC

NUOVI RESTAURI / NEW RESTORATIONS
PARISIAN LOVE (B.P. Schulberg Productions, US 1925)
Dir.: Louis Gasnier; cast: Clara Bow, Donald Keith, Lillian Leighton; 35mm, 2100 mt., 71' (24 fps), UCLA Film and Television Archive. Didascalie in inglese/ English intertitles.
Lanciato come un "melodramma apache" imperniato su un triangolo amoroso complesso e osé, Parisian Love fu una normale produzione della compagnia di B. P. Schulberg distribuita dalla Preferred Pictures. Il film proponeva l'unione di due dei più popolari attori sotto contratto con Schulberg, la sbarazzina Clara Bow e Donald Keith. I due attori avevano già interpretato assieme Free to Love, e avrebbero in seguito interpretato anche The Plastic Age, un film di grande successo. In Parisian Love interpretano la parte di due apache che danzano in un nightclub parigino e arrotondano lo stipendio compiendo azioni criminali con una gang. Questo film è precedente alla sorprendente ascesa di Clara Bow nel firmamento delle stelle con The Plastic Age; ma malgrado Schulberg pretendesse da lei che interpretasse ben quattordici pellicole nel corso del 1925, i critici la ritennero particolarmente dotata in Parisian Love. Inoltre la bravura registica di Gasnier, meglio noto per aver diretto il classico serial The Perils of Pauline, dà un ritmo veloce e godibile al racconto. -CF
Billed as an "apache melodrama" with a daring and complicated love triangle, Parisian Love was a program picture produced by B. P. Schulberg's production company for distribution by Preferred Pictures. The film featured the combined talents of two of Schulberg's most popular contract players, the youthful Clara Bow and Donald Keith. The two had appeared togheter in an earlier film, Free To Love, and would also work together in the hit movie, The Plastic Age. Here, they play the heroine and hero, Marie and Armand, who are apache dancers in a Paris nightclub. They supplement their incomes by moonlighting in a criminal gang. This film preceded Clara Bow's astounding ascent to stardom in The Plastic Age, but despite Schulberg's weighty demand that she appear in fourteen films in 1925, the critics singled out her acting talents as especially worthy of praise in Parisian Love. In addition, the directorial skills of Gasnier, perhaps best known for directing the landmark serial The Perils of Pauline, keep the action and intrigue moving at a brisk and enjoyable pace. -CF

CACCIA ALLA FOX / FOX - THE QUEST
SKY HIGH (Fox Film Corp., US 1922)
Dir.: Lynn F. Reynolds; cast: Tom Mix, J. Farrel McDonald, Eva Novak; 35mm, 4421 ft. 59' (20fps), The Museum of Modern Art. Didascalie in inglese / English titles.
[traduzione italiana]
The most popular cowboy star of the Twenties was Tom Mix. He had a personality closer to Douglas Fairbanks than to William Hart. He was frank, friendly, cheerful, and given to comedy and acrobatic turns. The results, while entertaining, are usually devoid of that sense of reality that characterizes Hart's films. Sky High takes place not on the legendary frontier but in an equally unreal modern west. Mix is a U.S. immigration inspector bent on uncovering the activities of a gang of smugglers of Chinese laborers and recuing the girl to falls into their clutches. He ropes a car of smugglers as he would a recalcitrant calf, rides his horse and climbs ropes among the cliffs of the Grand Canyon, and drops from an airplane into water, all with a lively sense of fun that tells us not to take any of it seriously. -EB

GOOD NIGHT, SILENTS...
(GOODNIGHT FROM HARRY KEMP) (?, UK, ca. 1933)
Dir.: ?; 35mm, 40 ft., 30" (24fps), sonoro / sound. Scottish Film & Television Archive. Senza didascalie / No titles.


RIDOTTO DEL VERDI
Ore 8.30 (replica ore 9.20)

PROGETTO GRIFFITH II: GENNAIO-GIUGNO 1909 /
THE GRIFFITH PROJECT II: JANUARY TO JUNE, 1909
Programma 5
A DRUNKARD'S REFORMATION (Biograph, US, 25/27 Feb, 1 Mar 1909)
Dir.: D.W. Griffith; cast: Arthur Johnson, Linda Arvidson, Adele De Garde; 16mm, 394 ft., 17' (16 fps), Library of Congress. Didascalie mancanti / Missing titles.
Dramma della temperanza. Un operaio si abbandona all'alcool con i compagni di lavoro; al ritorno a casa, la sua ubriachezza terrorizza la moglie e la figlia. Quest'ultima lo convince ad andare a teatro per vedere "L'ammazzatoio" di Zola. Sconvolto, l'uomo decide di non bere mai più. Due anni dopo, ecco la sua famiglia felice. La promessa è stata mantenuta. -EB
A temperance drama. A working man is led by bad companions to drink and frightens his wife and daughter by coming home intoxicated. The little girl persuades him to take her to see a stage performance of Zola's "L'Assommoir". The example induces the man to decide never to drink again. Two years later, the happy family at their fireside shows that the promise has been kept. -EB [DWG Project # 118]

THE EAVESDROPPER (Biograph, US, 5/8 Mar 1909)
Dir.: D.W. Griffith; cast: Charles Inslee, David Miles, Marion Leonard; 16mm, 235 ft., 9'30" (16 fps), Library of Congress. Didascalie mancanti / Missing titles.
Un anziano Hidalgo spagnolo in difficoltà finanziarie è aiutato da Manuella, ricco proprietario terriero. Quando l'Hidalgo si rende conto di non poter ripagarlo, Manuella gli offre di cancellarlo se l'altro acconsentirà di dargli in sposa la figlia Mercedes. Lei è già innamorata del povero contadino Carlos, ma decide di sacrificarsi per il bene del padre, e decide di raccontare tutto al fidanzato. Manuella assiste di nascosto all'incontro, si commuove, e decide di cancellare il debito. -EB
An old Spanish Hidalgo is involved in financial troubles and is rescued by Manuella, a wealthy ranch owner. But when the Hidalgo cannot pay his debt, Manuella offers to cancel it in exchange for the hand of the Hidalgo's daughter. Mercedes is already in love with Carlos, a poor peon, but realizes she must sacrifice herself for her father's sake. She meets with Carlos to make her explanations and farewells. Manuella, eavesdropping, is moved by their pure young love to give up his intentions, and presents them with the promissory note, wiping out the debt. -EB [DWG Project # 123]

THE FRENCH DUEL (Biograph, US, 23 Feb / 11 Mar 1909)
Dir.: D.W. Griffith; cast: John R. Cumpson, Arthur Johnson, Charles Avery; 16mm, 154 ft., 6' (16 fps), Library of Congress. Didascalie mancanti / Missing titles.
Leon Martinel porta gli amici Alphonse e Gaston al suo club e ordina un cocktail. Alphonse vuole avere un'oliva nel bicchiere, Gaston si oppone e tira l'oliva in faccia ad Alfonso, che restituisce il colpo. Duello. Si incontrano presso le rovine della vecchia Conciergerie con uno stuolo di assistenti, infermiere, dottori e impresari di pompe funebri. Gaston è colpito ma rimane illeso, perché si era messo un vassoio sotto il vestito. -EB
A duel is precipitated when Leon Martinel brings his friends Alphonse and Gaston to his club, and cocktails are ordered. Alphonse insists on an olive in the drink, Gaston disagrees and throws his olive in Alphonse's face, who reciprocates. They meet beside the ruins of the old Conciergerie, with their seconds, and a crowd of nurses, doctors and undertakers. No fatal damage is done because Gaston has a tray concealed beneath his vest as a shield. -EB [DWG Project # 125]

TWIN BROTHERS (Biograph, US, 10/12 Mar 1909)
Dir.: D.W. Griffith; cast: David Miles, Arthur Johnson, Herbert Prior; 16mm, 165 ft., 7' (16 fps), Library of Congress. Didascalie mancanti / Missing titles.
Due gemelli si separano per cercare fortuna, e si perdono di vista. Uno di essi cade in disgrazia, e finisce per lavorare in una fiera travestito da gorilla. Il proprietario lo obbliga ad entrare in una gabbia per affrontare un leone; terrorizzato all'idea, si accorge che per fortuna che il leone non è altro che suo fratello, anch'egli travestito. -BBR
Twin brothers part to seek their fortunes separately, and lose sight of one another. One of them, down on his luck, takes a job in a dime museum impersonating a gorilla. Horrified to be forced to enter a lion's cage so customers can see a fight between a lion and a gorilla, he is delighted to find the "lion" is his own brother. -BBR [DWG Project # 126]

LUCKY JIM (Biograph, US, 17 Mar 1909)
Dir.: D.W. Griffith; cast: Marion Leonard, Mack Sennett, Herbert Yost; 16mm, 182 ft., 7'30" (16 fps), Library of Congress. Didascalie mancanti / Missing titles.
Jack e Jim corteggiano Gertrude. Lei sceglie Jim, e Jack invidia la sua fortuna. Ma Jim muore, e Jack rinnova le sue profferte. Gertrude accetta. Sposato a Gertrude, Jack continua ad invidiare Jim. -BBR
Jack and Jim are suitors of Gertrude. She chooses Jim. Jack is disconsolately envious of lucky Jim. Jim dies, and Jack renews his suit. Gertrude accepts. Married to Gertrude, Jack still envies lucky Jim. -BBR [DWG Project # 128]


RIDOTTO DEL VERDI
Ore 10.30

ALICE GUY OU L'ENFANCE DU CINEMA (Ciné-Cinéfil, Centre Georges Pompidou, Les Films de la Passerelle, Triangle Productions, Lobster Films, Zeaux Productions, F 1996)
Dir.: Florida Sadki. VHS, Pal, 52', Lobster Films. Versione francese/French version.


RIDOTTO DEL VERDI
Ore 11.30

HOLLYWOOD, COLORADO. COLORADO'S SILENT WESTERNS (Post Modern Company, George Hall, US 1997)
Dir.: George Hall; VHS NTSC, 70', George Hall. Versione inglese/English version.
Introdotti dal sapiente imbonitore "Professor" George Hall, ecco tre rarità girate in Colorado: Buck's Romance (1912) di William Duncan; A Matrimonial Deluge (1913) di William Duncan; Pirates of the Plains (1914) di Josephine West. Alla videocassetta è abbinato il volumetto omonimo che esamina le scarse traccie lasciate dalla Colorado Motion Picture Company e da altre piccole ditte locali. -LC


RIDOTTO DEL VERDI
Ore 15

NUOVA ZELANDA, AOTEAROA: NUOVI TESORI DAI GUARDIANI DELLA LUCE /
NEW ZEALAND, AOTEAROA: NEW TREASURES FROM THE GUARDIANS OF LIGHT MOUTH WIDE OPEN
A JOURNEY IN FILM WITH TED COUBRAY (Moa Films/New Zealand Film Archive, NZ 1998)
Dir.: Jonathan Dennis, John Anderson. Betacam SP, Pal, 55', Moa Films. Versione inglese/English version.


RIDOTTO DEL VERDI
Ore 16

FRITZ LANG, LE CERCLE DU DESTIN. LES FILMS ALLEMANDS (Ciné-Cinéfil, Kanpai Productions, Cine Classics, Text+Bild, CNC, Ministère de la Culture, Francia-Germania 1998)
Dir.: Jorge Dana; cast: Pierre Rissient, Patrick McGilligan, Curt Siodmak, Claude Chabrol, Volker Schloendorff, Artur Brauner, Alfred Eibel, Cornelius Schnaber; Betacam SP, Pal, 54', Kanpai Productions. Versione francese con sottotitoli inglesi/French version with English subtitles.
Un ritratto in chiaroscuro del primo e dell'ultimo periodo tedesco di Fritz Lang. Amici, conoscenti e biografi raccontano aneddoti e rievocano la sua personalità creativa. -LC


HOTEL MODERNO
Ore 12.30

DOMITOR: Riunione del Comitato Direttivo / DOMITOR Executive Committee meeting


NOTE DI / PROGRAM NOTES BY
AD Angelo Draicchio; BBR Ben Brewster; BG Bill Gosden; CF Cynthia Felando; DC David Cloy; DE Derek Elley; DK Dejan Kosanovic; DR David Robinson; DS David Shepard; EB Eileen Bowser; EBU Elaine Burrows; EL Eric Lange; GC Gianni Comencini; JBK J. B. Kaufman; JG Jere Guldin; KB Kevin Brownlow; KT Kristin Thompson; LC Lorenzo Codelli; LJ Livio Jacob; MH Martin Humphries; PC Philip C. Carli; PCU Paolo Cherchi Usai; PS Patrick Stanbury; RM Russell Merritt; SB Serge Bromberg; SH Steven Higgins; SS Scott Simmon; TG Tom Gunning; VM Vittorio Martinelli


Sab/Sat
10 Ott.
Dom/Sun
11 Ott.
Lun/Mon
12 Ott.
Mar/Tue
13 Ott.
Mer/Wed
14 Ott.
Gio/Thu
15 Ott.
Ven/Fri
16 Ott.
Sab/Sat
17 Ott.