Fuori quadro / Out of Frame: THE STOLEN VOICE

 

THE STOLEN VOICE (William A. Brady Picture Plays, Inc., US 1915)
Dir.: Frank H. Crane; sc.: Paul McAllister; cast: Robert Warwick, Frances Nelson, Giorgio Majeroni, Violet Horner, Bartram Barburgh; 35mm, 3993 ft., 67’ (16 fps), George Eastman House / Library of Congress. Conservazione e stampa 2005 da una copia 28mm / Preserved and printed 2005 from a 28mm print. Didascalie in inglese / English intertitles.
Com’è possibile che un melodramma senza pretese di stile diventi un piccolo gioiello? Provate questa: il celebre cantante d’opera Gerard D’Orville si innamora dell’avventuriera Belle Borden. Accecato dalla gelosia, il dottor Von Gahl – il tetro fidanzato di lei – si vendica utilizzando le proprie doti ipnotiche e toglie la voce al cantante, che va in Europa nell’inutile ricerca di una cura ed è ridotto alla miseria. D’Orville trova insperato aiuto in un vecchio amico, prima alcoolizzato e ora benestante. Anziché rivelare il finale, diremo soltanto che se la realtà è più strana della finzione, la finzione è spesso più vera. Guardare per credere.  – Paolo Cherchi Usai
How can a nondescript melodrama turn into a tiny jewel? Try this: Gerard D’Orville, a famous opera player, is seduced by adventuress Belle Borden, much to the dismay of her fiancé, the sinister Dr. Von Gahl, whose hypnotic powers are used to deprive the singer of his beautiful voice. D’Orville leaves for Europe in the attempt to find a cure to his illness, with no result. Reduced to abject poverty, the man finds the most unlikely kind of help from a friend, a former alcoholic now turned into a wealthy entrepreneur. Rather than reveal the final twist, let’s just say that truth may be stranger than fiction, but fiction may be truer. Interested?  – Paolo Cherchi Usai