Introduzione / Introduction

Celebrazione di / Celebrating Mitchell and Kenyon


Nel 2001 il pubblico delle Giornate fu il primo ad ammirare i risultati iniziali dell’ambizioso progetto volto a preservare la collezione Peter Worden dei film di Mitchell e Kenyon al completo. Questo progetto, portato avanti congiuntamente dal BFI National Film and Television Archive e dall’Università di Sheffield, che comprende ogni singola parte del processo di curatela – l’acquisizione, la preservazione, il restauro, la ricerca, la documentazione – rende finalmente disponibili oltre 800 tra i primi film d’attualità associati a Mitchell e Kenyon, cineasti che in precedenza avevano, al massimo, diritto alle note a piè di pagina nella storia del cinema britannico.
Il materiale, straordinariamente bello ed emozionante, raffigurante uomini, donne e bambini all’uscita dei cancelli delle fabbriche nell’Inghilterra di inizio XX secolo, ebbe da subito un forte impatto, così a queste presentazioni fu data cadenza annuale.
Ogni anno presentiamo infatti una selezione del materiale preservato dell’anno precedente, arricchito dalle affascinanti informazioni ottenute dalla pionieristica ricerca sostenuta, in Inghilterra, dall’AHRB (Arts and Humanities Research Board).
Quest’anno segna il culmine del progetto. Dopo 4 anni di duro lavoro, possiamo finalmente iniziare a condividere la raccolta, curata al completo, con la nazione britannica e con il pubblico all’estero. Tra gli entusiasmanti eventi in calendario, a partire dall’ottobre 2004, ci saranno libri, un DVD, un tour delle sale cinematografiche inglesi e, ultimo ma non meno importante, una serie televisiva che sarà trasmessa dalla BBC a livello nazionale.
Nel 2001 il British Film Institute proclamò l’ambizione di voler riscrivere, con il progetto Mitchell e Kenyon, la storia del cinema e di voler così mostrare quanto una gestione di tipo collaborativo possa grandemente incrementare la comprensione e l’accesso a materiale precedentemente sconosciuto. L’esistenza della collezione Mitchell e Kenyon, per quantità di materiale e tipo di film, ha avuto un impatto immediato sia negli archivi sia nel mondo accademico. Il progetto di ricerca sostenuto dall’AHRB, durato 3 anni, ha anche riportato in primo piano la figura dimenticata dei fieraioli itineranti, ed il ruolo innovativo da essi ricoperto nello sviluppo del cinema è stato messo in luce come un’area degna di essere riscoperta. Il NFTVA, poi, ha aumentato il numero dei film di questo periodo posseduti in misura forse del 20-25%. Inoltre, prima che la collezione Mitchell e Kenyon fosse acquisita dal BFI, il numero di film inglesi del periodo conservatisi sotto forma di negativi originali, contrapposti alle stampe, spesso distanti dal negativo diverse generazioni, era limitato.
Nel caso della comunità accademica, gli storici del cinema del Regno Unito avevano in precedenza ignorato o trascurato i produttori cinematografici regionali al di fuori della regione di Sud-Est, enfatizzando invece l’opera della Scuola di Brighton e dei pionieri che gravitavano attorno a Londra, come Cecil Hepworth, Robert Paul e Charles Urban. La collezione Mitchell e Kenyon ha dato una rinfrescata alla nostra comprensione dell’importanza dei film locali e regionali negli studi sugli esordi del cinema britannico, spostando l’enfasi lontano dal materiale di fiction, e mettendo l’accento sul contributo dei soggetti non-fiction nel primo decennio del XX secolo. I titoli non-fiction della Lumière, della Biograph e della Edison sono stati naturalmente studiati in maniera esaustiva da accademici e studiosi, tra cui in particolare: Richard Brown e Barry Anthony, A Victorian Enterprise: The History of the British Mutoscope and Biograph Company, 1999; Charles Musser, Edison Motion Pictures, 1890-1900. An Annotated Filmography, 1997; Michelle Aubert e Jean-Claude Segun, La Production cinématographique des Frères Lumière, 1996. Il pionieristico lavoro in 5 volumi di John Barnes, incentrato sul cinema vittoriano in Gran Bretagna, The Beginnings of the Cinema in England, 1894-1901, enfatizza l’importanza della non-fiction nel periodo preso in esame.
Il relativo oblio degli inizi delle produzioni non-fiction nel Regno Unito può, in certa misura, essere attribuito agli effetti del Progetto Brighton del 1978, che aveva messo in luce i film prodotti dopo il 1900. Le Giornate del Cinema Muto, presentando materiale non-fiction dei balcanici fratelli Manaki nel 2003, materiale da cinegiornali nella rassegna sul cinema svizzero nel 2002, i programmi a grande formato “Le Meraviglie della Biograph” nel 2000 e, naturalmente, le pellicole italiane dei Lumière “Hors Catalogue” lo stesso anno, per nominarne solo alcuni, hanno cercato di riequilibrare le cose. Con la pubblicazione del 1997 a cura del Nederlands Filmmuseum, Uncharted Territory: Essays on Early Nonfiction Film (edito da Daan Hertogs e Nico de Klerk), la terza conferenza Domitor nel 1994 ed il numero del 2002 dell’Historical Journal of Film, Radio and Television (vol. 22, n. 3, edito da Frank Kessler), dedicato interamente a materiale non-fiction, sono stati fatti dei tentativi anche da parte degli accademici per riportare la non-fiction in seno ai primordi della storia del cinema.
La bellezza e la nitidezza della copie e la cura ed attenzione al dettaglio del lavoro di preservazione ci hanno permesso, forse per la prima volta, di cogliere appieno l’impatto cinematografico di questo materiale. Come scrisse Tom Gunning nel saggio “Before Documentary”, pubblicato nel 1997 nella raccolta Uncharted Territory: “La massa di film d’attualità dei primi decenni della storia del cinema presente nei nostri archivi, sparsi per il mondo, è matura per essere riscoperta e riesaminata. Si tratta di un aspetto trascurato, anzi, respinto, della storia del cinema, una miniera incredibilmente ricca di informazioni sulle fondamenta della nostra cultura moderna…”
Il British Film Institute e l’Università di Sheffield sperano che il progetto di ricerca Mitchell e Kenyon si riveli un incentivo per le collaborazioni future tra archivi ed istituzioni accademiche, in cui il sapere intellettuale e la preservazione e presentazione fisica siano visti come processi fondamentalmente simbiotici. Speriamo che voi condividiate la nostra convinzione che la collezione Mitchell e Kenyon abbia contribuito a mostrare come accostarsi a raccolte di questo tipo.

Patrick Russell e Vanessa Toulmin
 

In 2001, a Giornate audience was the first to encounter the initial results of an ambitious project to curate fully the Peter Worden Collection of Mitchell and Kenyon Films.  This joint project of the BFI National Film and Television Archive and the University of Sheffield has embraced all parts of the curatorial process: acquiring, preserving, restoring, researching, documenting, and making available over 800 early actuality films associated with Mitchell and Kenyon, filmmakers who were previously mere footnotes in British film history.
The extraordinarily beautiful and emotive footage of men, women, and children outside the factory gates of early 20th-century Britain had an immediate impact, and this screening turned out to be the first in a series of annual events.  Each year we have returned with a selection of the preceding year’s newly preserved material enriched by the fascinating contextual information uncovered by groundbreaking research, funded by Britain’s Arts and Humanities Research Board (AHRB).
This year marks the culmination of the project.  With 4 years’ hard work now completed, the process of sharing the fully curated collection with the British nation, as well as with overseas audiences, can begin. Exciting outcomes planned from October 2004 onwards include books, a DVD release, a tour of UK cinemas, and, last but not least, a nationally networked BBC television series.
In 2001 the British Film Institute made the ambitious claim that the Mitchell and Kenyon project would rewrite film history, and provide a model project for how collaborative management can greatly enhance understanding and access to previously unknown material.  The existence of the Mitchell and Kenyon collection, both in quantity of material and type of films produced, has had immediate consequences for both the archival and academic communities.  The 3-year AHRB-funded research project has also brought to the fore the forgotten role of the itinerant exhibitors, and the innovative role they played in the development of cinema has been highlighted as an area for major re-evaluation.  In terms of the NFTVA, it increased the number of films held from this period by perhaps as much as 20-25%.  Additionally, before the Mitchell and Kenyon collection was acquired by the BFI, the number of British films of the period surviving in the form of camera original negatives – as opposed to prints, sometimes several generations away from the negative – was small.
In the case of the academic community, film historians in the United Kingdom had previously ignored or downplayed regional film producers outside the South-East region, emphasising instead the work of the Brighton School and London-based pioneers such as Cecil Hepworth, Robert Paul, and Charles Urban.  The Mitchell and Kenyon Collection has revitalised our understanding of the importance of local and regional films in early British film studies, shifted the emphasis away from fiction material, and highlighted the contribution of non-fiction topical subjects in the first decade of the 20th century.  Non-fiction titles by the Lumière, Biograph, and Edison companies have of course been extensively investigated by academics and scholars – notably, Richard Brown and Barry Anthony, A Vict
orian Enterprise: The History of the British Mutoscope and Biograph Company, 1999; Charles Musser, Edison Motion Pictures, 1890-1900. An Annotated Filmography, 1997; and Michelle Aubert and Jean-Claude Segun, La Production cinématographique des Frères Lumière, 1996) – and John Barnes’ pioneering 5-volume work on the Victorian Cinema in Great Britain, The Beginnings of the Cinema in England, 1894-1901, emphasises the importance of non-fiction during this period.
The relative neglect otherwise of early non-fiction production in the United Kingdom can to some extent be ascribed to the effects of the Brighton Project in 1978, which emphasised films produced after 1900.  Screenings at the Giornate del Cinema Muto of non-fiction material from the Manaki Brothers of the Balkans in 2003, newsreel material in the Swiss Cinema selection in 2002, the wide-format “Wonders of the Biograph” programmes in 2000, and of course the “Hors Catalogue” Lumière films of Italy shown in 2000, to name but a few, have sought to shift this emphasis.  With the Nederlands Filmmuseum’s 1997 publication
Uncharted Territory: Essays on Early Nonfiction Film (edited by Daan Hertogs and Nico de Klerk), the third Domitor conference in 1994, and the 2002 issue of the Historical Journal of Film, Radio and Television (vol. 22, no. 3, edited by Frank Kessler), devoted to non-fiction material, attempts have also been made by academic scholars to bring non-fiction back into the mainstream of early film history.
The beauty and clarity of the prints and the care and attention to detail of the preservation work have enabled us for perhaps the first time to see the full cinematographic impact of this early British material.  As Tom Gunning wrote in his essay “Before Documentary”, published in 1997 in the collection
Uncharted Territory: “The mass of actuality films from the first decades of film history in our archives around the world are ripe for rediscovery and re-examination.  They constitute a neglected and, indeed, repressed aspect of film history.  They present an incredibly rich reserve of information about the foundation of our modern culture…”
The British Film Institute and the University of Sheffield hope that the
Mitchell and Kenyon Research Project will prove to be a blueprint for future collaborative projects between archives and academic institutions, in which intellectual scholarship and physical preservation and presentation are seen as fundamentally symbiotic curatorial processes.  We hope that you share our belief that the Mitchell and Kenyon Collection has helped to provide a model example of how comparable collections can be approached.

Patrick Russell and Vanessa Toulmin

Il programma di quest’anno sarà introdotto dalla Dr. Vanessa Toulmin, direttrice delle ricerche presso il National Fairground Archive dell’Università di Sheffield, e da Rebecca Vick, assistente al progetto Mitchell e Kenyon, BFI National Film and Television Archive. Il programma completo, compresi introduzione e commento, dura circa 90 minuti. Tutte le copie sono a 35mm, provenienti dalla collezione Peter Worden, BFI National Film and Television Archive. La velocità di proiezione è di 16 fotogrammi al secondo.
This year’s programme will be co-presented by Dr. Vanessa Toulmin, Research Director, National Fairground Archive, University of Sheffield, and Rebecca Vick, Mitchell and Kenyon Project Assistant,  BFI National Film and Television Archive.  The total programme, including introductions and commentary, runs approximately 90 minutes.  All prints are 35mm, from the Peter Worden Collection, BFI National Film and Television Archive.  The films will be projected at 16 fps.
 
Note di / All film notes by Patrick Russell & Vanessa Toulmin.
 
 
MITCHELL AND KENYON: CURATORS’ CHOICE
Questa presentazione, intitolata “La scelta dei curatori,” presentata in collaborazione tra il British Film Institute (BFI) ed il National Fairground Archive (NFA), è stata scelta per mettere in luce quegli aspetti della collezione mai mostrati prima alle Giornate. Il gruppo di curatori della collezione Mitchell e Kenyon si occupa di tutti gli aspetti ad essa inerenti nell’ambito del BFI e del NFA, con contributi supplementari apportati dal nostro “Dream Team” – storici, archivisti, studiosi di cinema e specialisti che si occupano di ogni aspetto della storia sociale del tardo XIX secolo e di intrattenimento popolare, e che hanno collaborato sia al libro sia al DVD di prossima uscita.
This presentation, entitled “Curators’ Choice”, co-presented by the British Film Institute (BFI) and the National Fairground Archive (NFA), has been selected to represent highlights of the collection that have not been previously shown at the Giornate del Cinema Muto.  The Mitchell and Kenyon curatorial team comprises people working on all aspects of the collection within the BFI and the NFA, with additional contributions made by our “Dream Team” – historians, archivists, film scholars, and specialists working on all aspects of late 19th-century social history and popular entertainment, who have contributed both to the book and the forthcoming DVD.
 
Rullo/Reel 1  (c.33’)
[MITCHELL AND KENYON 484: CREWE HOSPITAL PROCESSION, CREWE, AUGUST 1907] (GB 1907)
Commissioned by Pat Collins.  485 ft.
[MITCHELL AND KENYON 585: PRIVATE WARD, V.C., LEEDS HERO, FEBRUARY 1901] (GB 1901)
Commissioned by Ralph Pringle.  75 ft.
[MITCHELL AND KENYON 361: LIVING WIGAN, AUGUST 1902] (GB 1902)
Commissioned by Ralph Pringle.  115 ft.
[MITCHELL AND KENYON 692: LIZARS – EDINBURGH, DECEMBER 1904] (GB 1904)  91 ft.
[MITCHELL AND KENYON 754: STONE JETTY, MORECAMBE, 1902] (GB 1902)
Commissioned by Tweedale’s Bio-Motograph.  124 ft.
[MITCHELL AND KENYON 756: CALISTHENICS, c. 1905] (GB, c.1905)
Commissioned by Wilkinson.  345 ft.
[MITCHELL AND KENYON 239: CINEMATOGRAPHIC VIEW OF THE ROYAL ALBERT BRIDGE, PLYMOUTH, SEPTEMBER 1901] (GB 1901)
Commissioned by Royal Animated Picture Company.  121 ft.
[MITCHELL AND KENYON 328: FELLING CHIMNEY IN BURNLEY, MAY 1906] (GB 1906)
Commissioned by Wilkinson.  124 ft.
[MITCHELL AND KENYON 685: TYNEMOUTH SWIMMING GALA IN THE HAVEN, NORTH SHIELDS, AUGUST 1901] (GB 1901)
Commissioned by Tweedale.  110 ft.
[MITCHELL AND KENYON 699: SS MONGOLIAN LEAVING THE CLYDE, GLASGOW, MAY 1906] (GB 1906)
Commissioned by New Century Pictures.  59 ft.
[MITCHELL AND KENYON 637: SIEGE OF ST. GEORGE’S HALL, BRADFORD, FEBRUARY 1901] (GB 1901)
Commissioned by A.D. Thomas.  35 ft.
[MITCHELL AND KENYON 745: RACE FOR THE MURIATTI CUP, MANCHESTER, JULY 1901] (GB 1901)
Commissioned by A.D. Thomas.  118 ft.
[MITCHELL AND KENYON 746: RACE FOR THE MURIATTI CUP, MANCHESTER, JULY 1901] (GB 1901)
Commissioned by A.D. Thomas.  74 ft.
[MITCHELL AND KENYON 527: COMIC SCENES IN THE HIGH STREET, WEST BROMWICH, JANUARY 1902] (GB 1902)
Commissioned by Tweedale.  108 ft.
 
Rullo/Reel 2: Arrest of Goudie  (c.4’)
Arrest of Goudie (1901) è una delle pellicole più straordinarie del corpus di Mitchell e Kenyon, basata sul caso autentico dell’impiegato di banca Thomas Peterson Goudie, che nel 1901 si appropriò indebitamente di 170.000 sterline (6 milioni di dollari al giorno d’oggi) prelevandole dalla Banca di Liverpool. Quando la North American Animated Photo Company presentò a Liverpool il film Arrest of Goudie, il 5 dicembre 1901, l’arresto era avvenuto – cosa sorprendente – solo da 3 giorni, e Ralph Pringle, il proprietario della compagnia, presentava la pellicola proprio nella stessa città in cui l’evento aveva avuto luogo. Girato da Mitchell e Kenyon e presentato come una ricostruzione d’attualità, il film non ebbe successo commerciale, ma può essere visto come un tentativo di combinare le riprese della realtà locale con la narrazione drammatica di un evento di spicco a livello nazionale.
Arrest of Goudie (1901) is one of the most extraordinary films in the Mitchell and Kenyon canon.  Based on the true-life incident of bank clerk Thomas Peterson Goudie, who embezzled a total of £170,000 (equivalent to £6 million today) from the Bank of Liverpool in 1901.  When the North American Animated Photo Company exhibited the film Arrest of Goudie in Liverpool on 5 December 1901, the astonishing thing was that the arrest had taken place only 3 days earlier, and Ralph Pringle, the owner of the company, was showing the film in the actual city where the events had taken place.  Filmed by Mitchell and Kenyon and promoted as reconstructed actuality of the event, the film was not a commercial success, but can be construed as an attempt to combine the filming of the local with the dramatic retelling of a national and contemporary news event.
 
[MITCHELL AND KENYON 757: ARREST OF GOUDIE, LIVERPOOL, DECEMBER 1901] (GB 1901)
Commissioned by Ralph Pringle.  127 ft.
[MITCHELL AND KENYON 758: ARREST OF GOUDIE, LIVERPOOL, DECEMBER 1901] (GB 1901)
Commissioned by Ralph Pringle.  75 ft.
 
Rullo/Reel 3: Final Years: 1909-1913 – There’s No Place Like Home  (c.8’)
Dal 1908 in poi, Mitchell e Kenyon parvero limitare la loro attività di cineasti alla sola regione del Lancashire. La selezione finale è stata scelta proprio per illustrare la produzione di tipo geografico della compagnia negli ultimi 5 anni di attività. I titoli seguente, girati nel cuore dell’East Lancashire, a meno di 15 miglia da Blackburn, sembrano esser stati commissionati da proprietari di sale cinematografiche che volevano presentare soggetti di tipo locale, simili per tipo e struttura alle molte migliaia di titoli realizzati da Mitchell e Kenyon 10 anni prima.
From 1908 onwards Mitchell and Kenyon appeared to restrict their filmmaking activities to the Lancashire region entirely.  The final selection has been chosen to represent the geographical output of the company in their last 5 years of production.  The following titles were produced in the East Lancashire heartland, less than 15 miles from Blackburn, and appear to have been commissioned by cinema owners exhibiting local topicals, similar in type and structure to the many thousands of titles Mitchell and Kenyon had produced 10 years earlier.
 
[MITCHELL AND KENYON 278: EAST LANCASHIRE TERRITORIALS, BLACKBURN, JULY 1909] (GB 1909)
Commissioned by Harry Yorke.  87 ft.
[MITCHELL AND KENYON 279: EAST LANCASHIRE TERRITORIALS, BLACKBURN, JULY 1909] (GB 1909)
Commissioned by Harry Yorke.  120 ft.
[MITCHELL AND KENYON 292: CHORLEY CORONATION PROCESSION, JUNE 1911] (GB 1911)
Commissioned by New Electric Theatre.  122 ft.
[MITCHELL AND KENYON 314: ACCRINGTON CATHOLIC PROCESSION, JUNE 1912] (GB 1912)
Commissioned by Prince’s Theatre.  119 ft.
[MITCHELL AND KENYON 338: CLITHEROE WHITSUNTIDE PROCESSIONS, MAY 1913] (GB 1913)
Commissioned by Bradley.  29 ft.
 
Rullo/Reel 4  (c.2’)
Come per ogni archivio che si rispetti – e come per i film stessi – questo progetto è stato davvero un lavoro di gruppo, molto più grande della somma della sue parti. Pertanto, questa presentazione costituisce un tributo a tutto lo staff del British Film Institute, dell’Università di Sheffield, ed a tutti coloro che hanno reso possibile, con il loro vivo ed appassionato contributo, proiezioni come queste. Lavorare con Mitchell e Kenyon è stato per tutti noi un vero privilegio, che siamo lieti di condividere con tutti voi.
Like any genuine archival success story – and like the films themselves – this project has been a truly collaborative effort, far greater than the sum of its parts.  This screening therefore serves as a tribute to the many staff at the British Film Institute, the University of Sheffield, and elsewhere, without whose vital and passionate contributions screenings like these would not be possible.  Working with Mitchell and Kenyon has been a true privilege for all of us – and it is a privilege, also, to share it with all of you.
 
[MITCHELL AND KENYON 59: ALFRED BUTTERWORTH & SONS, GLEBE MILLS, JULY 1901] (GB 1901)
Commissioned by Captain Payne.  75 ft.