Presentazione / Introduction

Schede film / Film notes

Mitchell and Kenyon 2002

È un onore per le Giornate del Cinema Muto presentare i frutti dell’ultima fase del progetto di restauro dei film Mitchell and Kenyon avviato dal BFI National Film and Television Archive con il National Fairground Archive.
Per la storia del cinema, il recupero dei negativi di Mitchell e Kenyon è paragonabile alla scoperta della tomba di Tutankhamon (c’è proprio un parallelo materiale: la collezione Peter Worden, conservata in due barili, è stata letteralmente dissepolta dal pavimento della cantina del vecchio negozio di Mitchell e Kenyon). Non è naturalmente l’unico stock integrale di negativi di un pioniere che si sia conservato (ci sono i negativi dei Lumière), ma è comunque eccezionale perché si tratta della produzione di due cineasti operanti esclusivamente su base regionale, per una comunità ben precisa e definita. Mitchell e Kenyon non cercarono soggetti lontani ed esotici, ma puntarono la macchina da presa sul loro stesso mondo. Considerati nel loro insieme, questi film ci danno un quadro del nord industriale dell’Inghilterra di cent’anni fa con un’ampiezza ed una vivacità senza pari per qualsiasi altro settore della società inglese dei primi del XX secolo. Qui vediamo la gente di Blackburn, di Sheffield, di Manchester, al lavoro e nel tempo libero, alla fiera ed alla partita di calcio, nelle grandi occasioni e durante le semplici festività stagionali. I 99 film delle "uscite dalla fabbrica" (l’anno scorso durante le Giornate ne furono proiettati 27) hanno del monotono e del miracoloso ad un tempo. Circa 50.000 persone di umile estrazione ci guardano con timido orgoglio e si concedono direttamente al nostro esame. Lo storico John Barnes ha scritto giustamente: "Altre attualità delle origini ci permettono di penetrare nel passato; nei film di Mitchell e Kenyon è il passato che viene verso di noi."
Le iscrizioni che compaiono ai margini di molte delle pellicole ci consentono di collegarle ai committenti – i titolari delle imprese fieraiole – e di inoltrarci (grazie alla profonda conoscenza che ha del settore Vanessa Toulmin del National Fairground Archive) in un territorio ancora misterioso come quello della produzione e dell’esibizione nei primi anni del cinema. La miniera di film Mitchell and Kenyon sarà a lungo fonte di meraviglie.

David Robinson

 

The 21st Giornate del Cinema Muto is honoured to present the latest stage of the Mitchell and Kenyon restoration project, undertaken by the BFI National Film and Television Archive and the National Fairground Archive.
In terms of cinema history, the reclamation of the Mitchell and Kenyon negatives is like the opening of Tutankhamen’s tomb (there is a quite material parallel: the Peter Worden collection, stored in two barrels, was literally excavated from beneath the cellar floor in Mitchell and Kenyon’s former shop). It is not the only complete negative stock of an individual film pioneer to have survived, of course (there are the Lumière negatives), but it is unique as the output of a pair of filmmakers working exclusively in a distinct region and for a distinct and clearly defined community. Mitchell and Kenyon did not go out seeking the distant and exotic. They turned their cameras on their own world. Taken together, the films capture a picture of the industrial North of England 100 years ago with a breadth and vividness unparalleled for any other sector of early 20th Century society. Here are the folk of Blackburn and Sheffield and Manchester, at work and at play, at the fair and the football match, on grand occasions and at humble seasonal festivities. The 99 "factory gate" films (last year Giornate audiences saw 27 of them) are at once monotonous and miraculous. In these, at a rough estimate 50,000 humble people, with self-conscious pride, stare at us, present themselves directly for our inspection. The historian John Barnes has justly said, "Other early actualities enable us to enter the past: in the Mitchell and Kenyon films, the past comes to us."
Add to this, that inscriptions scratched on many of the films enable us to link them to the fairground showmen who commissioned them, opening up (thanks to the singular specialist knowledge of Vanessa Toulmin of the National Fairground Archive) a hitherto arcane area of early film production and exhibition. The Mitchell and Kenyon hoard will be a continuing world of wonders.

David Robinson

 

Programma / The Programme

Il programma è stato curato da Vanessa Toulmin, direttrice delle ricerche presso il National Fairground Archive dell’Università di Sheffield, e da Patrick Russell, conservatore della sezione non fiction del BFI National Film and Television Archive. Durante le proiezioni, i due studiosi ci guideranno alla scoperta dei film Mitchell and Kenyon fornendo ulteriori informazioni ed elementi utili a contestualizzarli e a meglio comprendere il mondo degli ambulanti dei primi anni del Novecento.
La durata totale del programma, introduzione e commento compresi, è di circa 80 minuti. Tutti i film sono a 35mm e provengono dalla Peter Worden Collection, BFI National Film and Television Archive. I film non hanno didascalie. La velocità di proiezione è di 14 fotogrammi al secondo.

The programme has been curated by Dr. Vanessa Toulmin, Research Director, National Fairground Archive, University of Sheffield, and Patrick Russell, Keeper of Non-Fiction, BFI National Film and Television Archive. During the presentation, they will act as guides to the collection and provide additional contextual information to help provide a greater understanding of the complex world of the showman exhibitor in the early 1900s.
The total programme, including introductions and commentary, runs approximately 80 minutes. All prints are 35mm, from the Peter Worden Collection, BFI National Film and Television Archive. There are no intertitles. The films will be projected at 14 fps.

 

Primo rullo (16'4")
Selezione di film tutti girati dalla Edison Thomas Company, sotto la direzione di A.D. Thomas, tra il maggio e l’ottobre del 1901. Thomas, uno dei più pittoreschi ed incorreggibili personaggi degli esordi del cinema britannico, passò, come altri fieraioli dei tardi anni Novanta dell’Ottocento, dai fonografi Edison alle proiezioni cinematografiche assumendo svariati nomi, tra cui Thomas-Edison, Edison and Barnum e Royal Canadian Animated Photo Company. Nel 1901 svariati suoi spettacoli venivano proposti un po’ dovunque nel paese e due sue squadre di ripresa operavano in Irlanda e nel nord dell’Inghilterra. Sul finire del 1900 Thomas aveva come base operativa Manchester. Le proiezioni, che teneva nella Great St. James’s Hall, facevano parte di un programma della durata di due ore. Egli iniziava i suoi spettacoli presentando una selezione di vedute dell’area di Manchester, cominciando per lo più da un’"uscita dalla fabbrica", in questo caso la Cooperative Wholesale Society Works del distretto di Longsight. Nel maggio 1901 Thomas filmò vedute per tutta Manchester, compreso l’arrivo di Lord Roberts, un eroe della guerra anglo-boera, e manifestazioni tipiche come la parata mascherata in bicicletta. Riteniamo che all’epoca Mitchell e Kenyon fornissero un servizio di sviluppo e stampa per Edison Thomas, la cui propensione ad apparire personalmente davanti alla macchina da presa ci permette di disporre oggi di una straordinaria documentazione visiva sulle modalità di realizzazione di un film ai primi del Novecento. Thomas pubblicizzava molto i suoi spettacoli e nel programma di Manchester del 1901 leggiamo: "La storia mondiale raccontata tramite fotografie animate. Immagini integrate giornalmente con tutti i più recenti fatti nazionali e locali accaduti a Manchester e in ogni parte del mondo, ripresi dagli operatori di Thomas-Edison e presentati alla St. James’s Hall."
Nel 1902 Thomas fallì e scomparve dalla zona di Manchester. Il suo posto fu preso da altri ambulanti, tra cui un’impresa denominata New Century Pictures. L’ultimo film di questo rullo, risalente al giugno del 1904, fu commissionato dalla New Century Pictures, per conto della quale Mitchell e Kenyon ripresero scene locali dal 1900 al 1907. – VT

Reel One (16’4")
The first reel is a selection of films all shot by the Edison Thomas Company under the management of A.D. Thomas between May and October 1901. Thomas was one of the most colorful and incorrigible characters in early British film. As with other showmen of the late 1890s, he graduated from exhibiting Edison phonographs to projected film shows, appearing under a variety of names, including Thomas-Edison, Edison and Barnum, and the Royal Canadian Animated Photo Company. By 1901 he had multiple shows touring up and down the country, including two camera crews filming in Ireland and the North of England. By late 1900 Thomas’s operation was based in Manchester. The films were exhibited in the Great St. James’s Hall, and were presented as part of a programme lasting two hours in total. Thomas began his shows with a selection of local views from the Manchester area, and usually started with a factory gate title, in this instance at the Cooperative Wholesale Society Works in Longsight, a district of Manchester. In May 1901, Thomas was filming local views throughout Manchester, including the arrival of Lord Roberts, a hero of the Boer War, and local traditions such as the fancy-dress cycle parade. We believe that at this time Mitchell and Kenyon were offering a developing and printing service for Edison Thomas, whose propensity to appear in the films in person provides a stunning visual record of the filmmaking process in the early 1900s. Thomas advertised widely, and a report that appeared in the
Manchester Programme in 1901 reveals the following: "The world’s history portrayed in animated photography. The series of pictures will be added to day by day by all the latest national and local scenes as transpiring in Manchester and all parts of the world, as photographed by Thomas-Edison’s operators and reproduced at St. James’s Hall."
By 1902 Thomas had been declared bankrupt, and he disappeared from the Manchester area. His place was taken by other exhibitors, including a firm operating under the name of New Century Pictures. The final title in this reel dates from June 1904, and was commissioned by New Century Pictures, who hired Mitchell and Kenyon to film local views from 1900 to 1907.
– VT

(Mitchell and Kenyon 5: Cooperative Wholesale Society Works – Longsight, Manchester) (1901) 80ft.

(Mitchell and Kenyon 443: Manchester Street Scenes) (1901) 76ft.

(Mitchell and Kenyon 420: Lord Roberts arrival at Manchester) (1901) 106ft.

(Mitchell and Kenyon 422: Lord Roberts) (1901) 123ft.

(Mitchell and Kenyon 424: Lord Roberts Manchester Cycle Parade 1-7) (1901) 50ft.

(Mitchell and Kenyon 429: Manchester Cycle) (1901) 98ft.

(Mitchell and Kenyon 428: Woman with Bicycle) (1901) 22 ft.

(Mitchell and Kenyon 441: Manchester Band of Hope Procession) (1901) 65ft.

(Mitchell and Kenyon 442: Manchester) (1901) 119ft.

(Mitchell and Kenyon 452: Manchester Catholics) (1904) 122ft.

 

Seconda rullo (13’3")
Le feste del calendario legate ad un particolare giorno dell’anno servono a unificare e riunire le comunità locali. Sono una sessantina – in parte restaurate, in parte su negativo – le riprese effettuate durante manifestazioni come la Regina di Maggio di Leyland, la fiera di Pentecoste di Preston o le parate del Walking Day di Warrington, che erano legate a particolari tradizioni locali, come quella delle uova fatte rotolare su un prato a Preston, ed erano in genere associate all’arrivo di una fiera itinerante.
Con l’eccezione degli ultimi due film, i titoli selezionati erano stati commissionati da fieraioli per essere proiettati, la sera successiva, nei loro baracconi la sera successiva alle riprese ed in qualche caso la sera stessa. Per quanto concerne la fiera di Hull, Sydney Carter della New Century Pictures aveva affittato un padiglione a fianco alla fiera e presentava le pellicole nell’ambito di uno spettacolo intitolato Life in Hull. George Green, George Kemp e la famiglia Poole continuarono tutti la loro attività dopo che i cinema sparirono dalle fiere aprendo, a partire dal 1910, catene di sale in Scozia e nel nord dell’Inghilterra. Ad esempio, all’epoca del ritiro di George dall’attività di ambulante (1914), i Green avevano aperto un circuito di sale a Glasgow, Dundee, Ayr e dintorni. La famiglia continuò la sua attività nel campo della produzione cinematografica di interesse locale con i vari cinegiornali targati "Greens of London and Glasgow". – VT

Reel Two (13’3")
Calendar customs are events associated with a particular day in the calendar year, and are a means of unifying and bringing local communities together. Approximately 60 views of local festivities or calendar customs, such as the Leyland May Queen, Preston Whitsuntide Fair, and the Warrington Walking Day processions, have either been restored or are described on the negatives. These events take place around calendar festivities celebrated with a particularly local tradition, such as the Preston Egg Rollers, and would have been largely associated with the visit of a travelling fairground.
With the exception of the final two films, the titles selected were commissioned by fairground showmen to be shown at the cinematograph booth the following evening or sometimes on the actual day of filming. In the case of the Hull Fair titles, Sydney Carter of New Century Pictures hired a hall by the side of the fairground and exhibited the titles as part of a show entitled Life in Hull. George Green, President Kemp, and the Poole family all continued their association with the cinema business after its demise on the fairground and opened chains of cinemas in Scotland and the North of England from 1910 onwards. In the case of the Green family, by the time of his retirement as a showman in 1914 George Green had opened a circuit of numerous picture palaces in and around Glasgow, Dundee, and Ayr. The Green family’s association with local films continued with the production of various newsreels under the banner of Greens of London and Glasgow. – VT

(Mitchell and Kenyon 286: Preston Egg Rollers April 1900) [Commissioned by the Poole family] (1900) 121ft.

(Mitchell and Kenyon 291: Whitsuntide Fair at Preston June 1906) [Commissioned by George Green] (1906) 63ft.

(Mitchell and Kenyon 293: Leyland May Festival, May 1905) (1905) 58ft.

(Mitchell and Kenyon 540: Buxton Well Dressing June 1904 No. 1 – President George Kemp) (1904) 84ft.

(Mitchell and Kenyon 541: Buxton Well Dressing June 1904 No. 2 – President George Kemp) (1904) 117ft.

(Mitchell and Kenyon 542: Buxton Well Dressing June 1904 – President George Kemp) (1904) 59ft.

(Mitchell and Kenyon 651: Hull Fair No. 1, October 1902) [New Century Pictures] (1902) 123ft.

(Mitchell and Kenyon 652: Hull Fair No. 2, October 1902) [New Century Pictures] (1902) 77ft.

 

Terzo rullo (16’51")
Questa raccolta relativa allo Yorkshire occidentale, propone tre principali tipologie di film di interesse locale programmati da imprese ambulanti come la New Century Pictures, la North American Animated Photo Company e la Edison-Thomas Company. Nei primi quattro film, fra cui quello molto atipico di Huddersfield, vediamo gli operai che escono dalla fabbrica. I quattro titoli successivi presentano avvenimenti sportivi: il calcio (circa 41 film in tutto) ed il rugby (25) rappresentano un decimo dei film prodotti dalla Mitchell and Kenyon. Benché fossero chiaramente "scene locali", alcune di esse furono proiettate anche in ambito non strettamente regionale. Questo pezzo sull spareggio tra Bradford e Gainsborough (1903) dimostra la popolarità dei soggetti sportivi:
"Ogni settimana ci sono delle novità nel programma di immagini animate della St. George’s Hall; questa settimana particolarmente interssanti sono le accurate scene della partita tra il Bradford City ed il Gainsborough Trinity giocata sabato a Valley Parade. L’azione è così viva ed emozionante che i bambini in mezzo al pubblico si entusiasmano e gridano "Forza City" come se fossero di nuovo alla partita. I giocatori che sfilano fra nugoli di spettatori e corrono sul terreno erboso, cento e passa movimenti di gioco, compresi alcuni eccitanti momenti in porta, sono fedelmente rappresentati, e tutte le cerimonie di fronte alla tribuna d’onore sono rese nei dettagli."
Un’altra categoria di film era costituita dalle riprese dai tram: nel fondo Mitchell and Kenyon ce n’è una cinquantina. – VT

Reel Three (16’51")
This selection is a collection of titles from the West Yorkshire region, and presents three principal types of local film exhibited by the showmen exhibitors. These include New Century Pictures, the North American Animated Photo Company, and the Edison-Thomas Company, with perhaps the earlier factory gate titles being commissioned by fairground showmen in association with the local Wakes festivities held throughout June and July. The first four titles are factory gates, with the Huddersfield film being among the least typical. The next four titles show sporting events, with football (some 41 titles in total) and rugby (25 titles) representing a tenth of the films produced by Mitchell and Kenyon. Although they were clearly "local views", some of these titles would have been exhibited outside the region. The review of the Bradford v. Gainsborough tie of 1903 demonstrates the popularity of the sporting titles:
Each week novelties are introduced into the programme of the animated pictures at St. Georges Hall, and there is new interest this week in the shape of elaborate representations of the game between Bradford City and Gainsborough Trinity at Valley Parade on Saturday. So vivid and impressive are these illustrations that small boys in the audience are roused to enthusiasm and cry out "Now City" as though they were again on the scene of play. The players as they file between the throng of spectators, and run on to the green sward, and a hundred movements of play – some showing exciting incidents at the goal mouth – are faithfully represented, and all the formal functions in front of the grand stand are given in detail.
A further category of local views was tram films. There are approximately 50 such titles in the Mitchell and Kenyon collection. – VT

(Mitchell and Kenyon 9: Salt’s Works – Saltaire) (1900) 79ft.

(Mitchell and Kenyon 42: Fowler’s Ironworks – Leeds) (1901) 75ft.

(Mitchell and Kenyon 13: Cresswell & Longworth Miners – MANSFIELD) (1900) 64ft.

(Mitchell and Kenyon 28: Lumb & Sons – Huddersfield) (1900) 117ft.

(Mitchell and Kenyon 127: Bradford City v. Gainsborough No. 4) (1903) 96ft.

(Mitchell and Kenyon 149: Hull Kingston Rovers v. Wigan) (c.1903) 122ft.

(Mitchell and Kenyon 151: Hunslet v. Leeds) (1901) 161ft.

(Mitchell and Kenyon 155: Dewsbury v. Manningham) (c.1902) 97ft.

(Mitchell and Kenyon 184: Halifax Tram Ride) (c.1902) 56ft.

 

Quarto rullo (14’4")
Questa compilation propone un tipico programma di interesse locale dei primi del Novecento ed attesta l’ampia gamma dei soggetti presentati. Massiccia è come sempre la presenza davanti all’obiettivo dei fieraioli. Gli eventi filmati ebbero un gran seguito presso le platee di Sheffield e di Rotherham. Molti furono gli ambulanti che visitarono Sheffield tra il 1901 ed il 1903: tra essi, la Edison-Thomas Company, la New Century Pictures e Ralph Pringle con la North American Animated Photo Company. È interessante notare che questi film, specie quelli che mostravano gli operai all’uscita dalla fabbrica, venivano in gran parte proiettati sia da Thomas che da Pringle; li troviamo a più riprese nei programmi del 1901 e del 1902 delle compagnie rivali, pubblicizzati sotto il titolo comune di Life in Sheffield. – VT

Reel Four (14’4")
This final compilation returns to the format of adopting a single film programme as presented in a particular locality in the early 1900s, and demonstrates the wide range of subject matter prevalent within local film exhibition at that time. Again, the showmen feature prominently in the films themselves, while events proved a popular attraction to the local audiences of Sheffield and Rotherham. A wide range of exhibitors visited Sheffield between 1901 and 1903, including the Edison-Thomas Company, New Century Pictures, and Ralph Pringle with the North American Animated Photo Company. Interestingly, the majority of these titles, in particular the factory gate sequences, were exhibited by both Thomas and Pringle; they were shown repeatedly in the 1901 and 1902 programmes presented by the rival companies, and advertised under the umbrella title
Life in Sheffield. – VT

(Mitchell and Kenyon 77: Brown’s – Sheffield) (1901) 126ft.

(Mitchell and Kenyon 84: Vicker’s Works – Sheffield) (1901) 80ft.

(Mitchell and Kenyon 605: Sheffield Street Accident) (1901) 87ft.

(Mitchell and Kenyon 606: Sheffield Utd. Football) (c.1902) 120ft.

(Mitchell and Kenyon 139: Rotherham Football) (1902) 99ft.

(Mitchell and Kenyon 176: Sheffield Tram Ride No. 1) (1902) 126ft.

(Mitchell and Kenyon 177: Sheffield Tram Ride No. 4) (1902) 118ft.

 

Schede di / Programme notes by:
VT: Vanessa Toulmin