Introduzione / Introduction
Schede film / Film notes

 

Il mondo nel 1900
The World in 1900

 
 

INTRODUZIONE
Un giro intorno al mondo in parole, musica e immagini alla fine del diciannovesimo secolo. / A Tour Around the World at the End of the Nineteenth Century in Words, Music, and Picture.s.

Presentato da / Presented by Frank Gray (South East Film & Video Archive) & Luke McKernan (British Universities Film & Video Council). Musica di / Music by Neil Brand.

"Il mondo nel 1900" propone un giro per immagini intorno al mondo negli ultimi anni dell’età vittoriana, alla fine del diciannovesimo secolo. Si tratta di un’antologia di film, presentata come se fosse stata compilata nel gennaio 1901, al tempo della morte della Regina Vittoria, ai cui funerali si riferiscono le prime immagini. Gli altri film, girati antecedentemente, ci accompagnano in un lungo viaggio che dall’Inghilterra, attraverso la Manica, ci porta in Europa e poi, dal Mediterraneo, in Palestina e in Egitto, fino al Sudafrica della guerra anglo-boera; attraverso l’Oceano Indiano raggiungiamo l’India, quindi Singapore e l’Estremo Oriente, ci imbarchiamo per l’Australia e torniamo su, verso la Cina, al tempo della rivolta dei Boxer; dal Pacifico arriviamo in Canada, che percorriamo in treno, poi allo studio Edison di West Orange, a New York, e giù a Cuba per il conflitto ispano-americano; attraversamento dell’Atlantico, approdo in Irlanda, quindi ritorno in Inghilterra per un assaggio dell’età moderna ormai alle porte.

I film che compongono l’antologia sono elencati singolarmente e per ognuno è indicata la lunghezza. La velocità di proiezione è di 16 fps, salvo diversa indicazione. Le copie sono a 35mm e provengono dal NFTVA di Londra. La durata complessiva, incluso il commento, è di circa 80 minuti. — Luke McKernan

INTRODUCTION
The World in 1900 presents a tour around the world in motion pictures at the end of the Nineteenth Century and the close of the Victorian Era. Presented as if it were a programme compiled in January 1901, at the time of Queen Victoria’s death, The World in 1900 takes us on a journey in films all dating from before the Queen’s death, from the Queen’s funeral, across the Channel into Europe, across the Mediterranean to Palestine and Egypt, then down to South Africa to the Anglo-Boer War, across the Indian Ocean to India, Singapore, and the Far East, crossing down to Australia, then back up to China in time for the Boxer Rebellion, over the Pacific to Canada, which we cross by rail, thence to the Edison studio at West Orange, next to New York City, then down to Cuba for the Spanish-American War, over the Atlantic to Ireland, then back to Britain to catch a flavour of the Modern Age to come.

The compilation is listed by individual film titles, with lengths per item. All films are silent to run at 16 fps, except those marked at faster speeds. All of the prints are 35mm, and come from the collection of the National Film & Television Archive, London. The total running time of the programme, with commentary, is approximately 80 minutes. — Luke McKernan

 

Gran Bretagna / Britain
Si comincia con il funerale della Regina Vittoria a Londra, quindi intraprendiamo il primo di una serie di viaggi in treno attraverso l’Inghilterra del tempo. Soste all’Empire e a Leicester Square per il Cinematografo, prima di assistere al derby di Epsom del 1895 e di imbarcarci poi a Southampton.
Beginning with the Queen’s funeral in London, we take the first of several train journeys for a view of Britain at the time, stopping off at the Empire, Leicester Square to see the Cinématographe before watching the Epsom Derby of 1895, and then setting sail at Southampton.

FUNERAL OF QUEEN VICTORIA (Hepworth, GB 1901) 125ft.

IRISH MAIL L. & N. W. RAILWAY — TAKING UP WATER AT FULL SPEED (British Biograph, GB 1898) ca.100ft. (30 fps)

THAMES RIVER SCENE (Hepworth, GB 1899) 39ft.

PONT DE LA TOUR / TOWER BRIDGE (Lumière, F 1896) 48ft.

ENTRÉE DU CINÉMATOGRAPHE (Lumière, F 1896) ca.50ft.

QUEEN VICTORIA’S DIAMOND JUBILEE (?, ? 1897) 67ft.

WILL EVANS, THE MUSICAL ECCENTRIC (Warwick, GB 1899) 67ft.

FOUNDLING HOSPITAL SPORTS DAY (Charles Goodwin Norton, GB 1899) 131ft.

THE DERBY (Birt Acres/Robert Paul, GB 1895) 44ft.

GENERAL BULLER EMBARKING ON THE ‘DUNOTTAR CASTLE’ AT SOUTHAMPTON (Warwick, GB 1899) 49ft.

THE ‘ROSLIN CASTLE’ (TROOPSHIP) LEAVING FOR SOUTH AFRICA (Warwick, GB 1899) 76ft.

 

La Manica / English Channel
Navighiamo verso la Francia guidati dal capitano Georges Méliès.
We cross over to France with Georges Méliès as our captain.

ENTRE CALAIS ET DOUVRES (Star Film, F 1897) 66ft.

 

Francia / France
In Francia visitiamo la Grande Esposizione di Parigi, assistiamo agli spettacoli della ballerina Loie Fuller e del mago Georges Méliès e poi a drammatizzazioni filmate del processo ad Alfred Dreyfus alternate a resoconti di cronaca dello stesso.
In France we visit the Paris Exposition, then see dancer Loie Fuller and magician Georges Méliès perform, before seeing contrasting dramatised and actuality accounts of the trial of Alfred Dreyfus.

PANORAMA OF THE PARIS EXPOSITION NO. 3 (Hepworth, GB 1900) 49ft.

LOIE FULLER (Pathé, F 1900) 91ft.

DREYFUS RENCONTRE SA FEMME À RENNES (Star Film, F 1899) ca.50ft.

MADAME DREYFUS LEAVING THE PRISON (French Biograph, F 1899) ?ft. (24 fps)

CAPTAIN ALFRED DREYFUS (French Biograph, F 1899) ?ft. (24 fps)

 

Portogallo / Portugal
Nel 1900 gli spettatori si entusiasmavano davanti a scene filmate di acqua in movimento, come questa famosa ripresa in una grotta vicino a Lisbona.
Audiences in 1900 thrilled to scenes of water in motion, as in this celebrated scene of a cave near Lisbon.

A SEA CAVE NEAR LISBON (Paul’s Animatograph, GB 1896) 10ft.

 

Spagna / Spain
In Spagna assistiamo a una corrida.

In Spain we visit a bullfight.

COURSES DE TAUREAUX I (Lumière, F 1897) ca.50ft.

 

Francia / France
Mentre torniamo in Francia per poi dirigerci verso nord, una bella ripresa di viaggio ci mostra una corazzata americana all’ancora nel Mediterraneo.
A fine travelling shot shows us an American battleship at anchor in the Mediterranean as we return to France before heading north.

CUIRASSÉ AMÉRICAIN ‘SAN FRANCISCO’ EN RADE DE VILLEFRANCHE (Lumière, F 1897) ca.50ft.

 

Olanda / Netherlands
Arriviamo in tempo per l’incoronazione della giovane Regina Guglielmina, che ci saluta dal balcone del suo palazzo.
We arrive in time for the coronation of the young Queen Wilhelmina, seen waving to us from her palace balcony.

CORONATION OF QUEEN WILHELMINA OF HOLLAND AT AMSTERDAM: THE QUEEN AND THE QUEEN MOTHER ON THE PALACE BALCONY RESPONDING (Dutch Biograph, NL 1898) ca.50ft. (24 fps)

 

Germania / Germany
Viaggiando verso Kiel, assistiamo ad una spettacolare dimostrazione della potenza della marina tedesca.
Journeying up to Kiel, we see a spectacular demonstration of the might of the German navy.

BATTLESHIP ‘ODIN’ WITH ALL HER GUNS IN ACTION (British Biograph, GB 1900) 62ft. (24 fps)

COLOGNE: SORTIE DE LA CATHÉDRALE (Lumière, F 1896) 50ft.

 

Svizzera / Switzerland
In Svizzera osserviamo una processione durante l’Esposizione di Ginevra del 1896.

In Switzerland we witness a procession during the 1896 Exposition at Geneva.

GENÈVE (EXPOSITION 1896): RENTRÉE À L’ÉTABLE (Lumière, F 1896) ca.50ft.

 

Italia / Italy
Spostandoci in Italia, scendiamo lungo il Canal Grande, riceviamo la benedizione del Papa, vediamo Fregoli impersonare i grandi maestri di musica italiani e ci godiamo una vista di Napoli.
Moving down to Italy, we sail down the Grand Canal, receive the Pope’s blessing, then see comedian Fregoli impersonate the great Italian conductors, and take in a view of Naples.

THE GRAND CANAL, VENICE (British Biograph, GB 1898) 50ft. (24 fps)

POPE LEO XIII, IN HIS CHAIR, SURROUNDED BY SOME OF HIS COURTIERS, WITH SWISS GUARD IN REAR (British Biograph, GB 1898) ca.50ft. (30 fps)

MAESTRI DI MUSICA (Fregoligraph, I 1898) 56ft.

PANORAMA OF NAPLES (?, ?, ca.1900) 54ft.

 

Mediterraneo / Mediterranean
Attraversiamo nuovamente il mare insieme a Georges Méliès, questa volta trovandoci nel mezzo di una battaglia del conflitto greco-turco.
Again we cross the sea with Georges Méliès, this time experiencing an action during the Greco-Turkish war.

COMBAT NAVAL EN GRÈCE (Star Film, F 1897) 56ft.

 

Palestina / Palestine
Attraversato il Mediterraneo, partiamo in treno da Gerusalemme.
Having crossed the Mediterranean, we depart from Jerusalem by train.

DÉPART DE JÉRUSALEM EN CHEMIN DE FER (Lumière, F 1897) 50ft.

 

Egitto / Egypt
In Egitto vediamo truppe britanniche di ritorno dalla Battaglia di Omdurman contro i Dervisci.
In Egypt we see British troops fresh from fighting the Dervishes in the Battle of Omdurman.

SEAFORTH HIGHLANDERS’ RETURN TO CAIRO AFTER THE FALL OF OMDURMAN (Warwick, GB 1898) 57ft.

 

Oceano Indiano / Indian Ocean
Immagini riprese da un piroscafo ci accompagnano attraverso l’Oceano.
We cross the ocean courtesy of a view from a steamer.

CHURNED WATERS (Warwick, GB 1899) 48ft.

 

Sudafrica / South Africa
Arrivando nel Transvaal al tempo della guerra boera, vediamo il presidente Kruger e alcuni membri della popolazione nera. Seguono immagini contrastanti della guerra: una rappresentazione di imprese eroiche è opposta alla realtà di una sconfitta britannica.
Arriving at the Transvaal in time for the Boer War, we see President Kruger, members of the black population, and then contrasting views of the war — a dramatised account of British heroics, and then the reality of a British defeat.

TROOPS LEAVING PORT ELIZABETH JETTY (Warwick, GB 1900) 48ft.

PRESIDENT KRUGER (Warwick, GB 1898) 46ft.

THE DISPATCH BEARER (Mitchell & Kenyon, GB 1900) 72ft.

BATTLE OF SPION KOP (British Biograph, GB 1900) 37ft. + 45ft. (24 fps)

 

India
Una panoramica lungo il Gange ci porta in India.
A panning shot along the Ganges introduces us to India.

PANORAMA OF CALCUTTA, INDIA, FROM THE RIVER GANGES (Warwick, GB 1899) 76ft.

 

Singapore
Ci fermiamo a Singapore, dove osserviamo dei ragazzini tuffarsi nelle acque del porto alla ricerca di monete.
We stop off in Singapore to witness coolie boys diving for coins in the harbour.

COOLIE BOYS DIVING FOR COINS (Warwick, GB 1900) 61ft.

 

Australia
Navigando verso sud giungiamo allo Stretto di Torres, dove possiamo vedere i risultati della spedizione etnografica di A.C. Haddon, quindi assistiamo alla Melbourne Cup e a un incontro di cricket a Sydney.
Sailing south we come to the Torres Strait to see the results of A.C. Haddon’s ethnographic expedition, and visit Melbourne for the races, before catching the cricket at Sydney.

TORRES STRAIT (A.C. Haddon, GB 1898) ca.50ft.

ARRIVÉE D’UN TRAIN À MELBOURNE (Lumière, F 1896) 49ft.

1897 MELBOURNE CUP (?, AU 1897) 49ft.

PRINCE RANJITSINHJI PRACTISING BATTING IN THE NETS (Henry Walter Barnett, AU 1897) 36ft.

 

Cina / China
Siamo in Cina. A una scena di strada seguono due rappresentazioni drammatiche della rivolta dei Boxer.
In China a simple street scene is followed by two dramatised views of the Boxer Rebellion.

NANKIN ROAD, SHANGHAI (Warwick, GB 1901) 74ft.

BEHEADING A CHINESE BOXER (Mitchell & Kenyon?, GB 1900) 32ft.

ATTACK ON A CHINESE MISSION — BLUEJACKETS TO THE RESCUE (Williamson, GB 1900) 110ft.

 

Oceano Pacifico / Pacific Ocean
Attraversando l’oceano arriviamo in Canada.
We cross the ocean to Canada.

FEEDING THE SEAGULLS (British Biograph, GB 1899) 47ft. (24 fps)

 

Canada
Dopo il Pacifico, attraversiamo il Canada in treno.

Having crossed the Pacific, we cross Canada by train.

IN THE CANADIAN ROCKIES, NEAR BANFF (American Biograph, US 1899) 125ft. (24 fps)

GREAT OTTAWA FIRE (American Biograph, US 1900) 103ft. (24 fps)

 

Stati Uniti / United States
Sostiamo alle cascate del Niagara e passiamo dallo studio Edison "Black Maria" di West Orange, nel New Jersey, dove vediamo alcune scene con ballerine e pugili. Arriviamo a NewYork dal Ponte di Brooklyn e in città vediamo scene da uno spettacolo di varietà con ballerine nere. In un locale nel sud degli Stati Uniti, ci capita di assistere a un ballo in una bettola
Having stopped off at Niagara Falls, we call in on the Edison "Black Maria" studio at West Orange, New Jersey, to see dancers and boxers, before crossing the Brooklyn Bridge into New York. In New York City we see black dancers from a revue, before seeing a dance at a juke joint in the American South.

AMERICAN FALLS, GOAT ISLAND (American Biograph, US 1896) 45ft. (24 fps)

THE LEONARD-CUSHING FIGHT (Edison, US 1894) 40ft. (30 fps)

GOING TO THE FIRE (Edison, US 1896) 44ft. (30 fps)

ACROSS BROOKLYN BRIDGE (American Biograph, US 1896) 265ft. (30 fps)

THE PICKANNINIES (Edison, US 1894) 40ft. (24 fps)

BLACK DANCE SCENE (?, US, ca.1900) 45ft.

 

Messico / Mexico
Ancora più a sud vediamo la famosa danza messicana dei cappelli.
Further south we see the famous Mexican hat dance.

‘JARABE’ DANCE, STREETS OF MEXICO, PAN AMERICAN EXPOSITION (American Biograph, US 1901) 46ft. (24 fps)

 

Cuba
Scendiamo fino al porto de L’Avana a Cuba per contemplare tristemente il relitto del "Maine", il cui affondamento scatenò la guerra ispano-americana.
Down we go to Cuba to witness the sad sight of the wreck of the "Maine" in Havana harbour, whose sinking sparked off the Spanish-American War.

VISITE SOUS-MARINE DU ‘MAINE’ (Star Film, F 1898) 97ft.

 

Oceano Atlantico / Atlantic Ocean
Gli sport sulla nave aiutano a trascorrere le lunghe ore di traversata dell’Atlantico.
Sports on board ship help while away the hours as we cross the Atlantic.

JACK’S GAME OF CRICKET ON BOARD H.M.S. GIBRALTAR (Warwick, GB 1900) 59ft.

 

Irlanda / Ireland
Giungiamo in Irlanda e scendiamo in treno lungo il paese.
Arriving in Ireland we pass down the country by rail.

LIGNE DE BELFAST À KINGSTOWN I-III (Lumière, F 1897) ca.150ft.

 

Gran Bretagna / Britain
Rientrati in Gran Bretagna, il nostro viaggio si conclude sulle immagini che preannunciano l’età moderna — scoperte scientifiche, automobili, gli effetti dell’emancipazione femminile, il cinema. Torniamo infine al punto da cui siamo partiti, i funerali della Regina Vittoria.
Back in Britain we see the some of the sights of the new world — scientific discovery, motor cars, independent women, and motion pictures — before our journey ends, and we arrive at Victoria’s funeral once more.

A KISS IN THE TUNNEL (G.A. Smith, GB 1899) 75ft.

A RAILWAY COLLISION (Paul’s Animatograph, GB 1900) 48ft.

HOW IT FEELS TO BE RUN OVER (Hepworth, GB 1900) 50ft.

LADY CYCLISTS (Williamson, GB 1899) ?ft.

THE BIG SWALLOW (Williamson, GB 1901) 58ft.

RAILWAY TRAFFIC ON THE L.N.W.R. (Charles Goodwin Norton, GB 1897) 110ft.

FUNERAL OF QUEEN VICTORIA (Hepworth, GB 1901) 146ft.