johan.jpg (58239 byte)


Le Giornate

del Cinema Muto

18th Pordenone
Silent Film Festival
Teatro Zancanaro, Sacile
9 - 16 October 1999

director: David Robinson


 Sezioni/ Festival Features
 Calendario / Daily Schedule

PRESENTAZIONE / INTRODUCTION

Presentazione

 
Proprio nel momento in cui cominciavamo a temere che le Giornate del Cinema Muto stessero adagiandosi sui propri allori diventando un pilastro fin troppo rispettabile e rispettato dell’establishment festivaliero, ecco che una nuova, avventurosa sfida ci permette di ringiovanire. Una nuova sede e la conseguente reinvenzione della nostra rassegna.
Il Verdi di Pordenone, un maestoso cinematografo anni ’50 che ha ospitato quasi tutte le passate edizioni delle Giornate, sta per essere demolito. Al suo posto sorgerà un nuovo teatro. Ci vorranno però alcuni anni di attesa ed è per questo che, non senza ansie e tentennamenti, abbiamo deciso di trasferirci nella vicina città di Sacile.
Per molti versi Sacile rappresenta una location ideale. Sono stati messi a nostra disposizione due ottimi cinema, il Teatro Zancanaro con 700 posti e il Ruffo con 300, e alcuni splendidi palazzi per le attività collaterali. Il sindaco Gina Fasan e il suo staff ci hanno accolti con entusiasmo, dandoci la più ampia collaborazione. L’unico svantaggio risiede nella scarsità di stanze d’albergo; tuttavia un servizio continuato di bus permetterà agli ospiti di raggiungere in un quarto d’ora gli alberghi della zona circostante e di Pordenone.
Il programma delle Giornate 1999 ci appare uno dei più ricchi e variegati della nostra storia. Anzitutto una retrospettiva dedicata al cinema nordico anni ’20, una selezione di quella stupefacente quantità di rarità e capolavori restaurati negli ultimi tempi dagli archivi di Svezia, Danimarca, Finlandia e Norvegia. Sarà una novità finlandese ad aprire le Giornate, Juha, diretto da Aki Kaurismīki, l’ultimo grande film muto del secolo, in diretto collegamento con le tradizioni letterarie e cinematografiche nordiche essendo un adattamento dell’omonimo romanzo scritto nel 1911 dal più famoso scrittore scandinavo dell’epoca, il finlandese Juhani Aho, che aveva ispirato a Mauritz Stiller il suo Johan (1921), anch’esso in calendario.
Un’altra première fuori dal comune sarà la proiezione di ben trenta pellicole di Georges Méliès recentemente ritrovate dagli amici della Lobster Films di Parigi. Diciassette tra essi erano considerati finora perduti mentre gli altri erano noti per lo più in controtipi ristampati dalle paper prints della Library of Congress.
All’interno di "Ribelli americani", prima parte d’una serie dedicata all’avanguardia internazionale, verrà proposta, tra l’altro, la copia praticamente completa (finora ne era noto solo un frammento di venti minuti) dell’eccentrica Salome (1923) di Charles Bryant con le stravaganti scenografie di Natasha Rambova.
Il "Griffith Project", giunto alla terza tappa, propone una mole di opere dirette dal maestro David Wark Griffith nella seconda metà del 1909 assieme al varo dei primi tre volumi analitici editi in collaborazione con il British Film Institute.
Il centenario di Alfred Hitchcock, celebrato un po’ ovunque nel mondo, permetterà alle Giornate di presentare non soltanto ciò che resta del canone muto diretto dal maestro inglese, ma anche alcune opere alle quali il cineasta emergente aveva dato un contributo essenziale. Con un prezioso frammento del suo primo sforzo registico, il cortometraggio comico Always Tell Your Wife?
Riappariranno inoltre alle Giornate il più grande successo del muto giapponese Nani ga kanojo o saseta ka (Cosa l’ha indotta a far questo?, 1930) di Shygeyoshi Suzuki; la delirante comica di Fatty Arbuckle e Buster Keaton, The Cook; uno dei primi esempi di cinema tridimensionale made in USA; i giovani Marx Brothers filmati a colori sul set; un classico del cinema italiano, Nerone e Agrippina (1913-14), eclissato dal successo di Cabiria.
Tra gli ospiti illustri, saremo lieti di accogliere due formidabili dive ultranovantenni: Fay Wray, la luminosa star di King Kong, che presenzierà alla proiezione del restauro di The Wedding March (Sinfonia nuziale), da lei interpretato al fianco di Erich von Stroheim; Joan Morgan, vivacissima star e sceneggiatrice inglese che aveva esordito sugli schermi da bambina nel lontano 1913.
Verrà anche lanciato il "Collegium Sacilense", un tentativo non accademico per promuovere tra i giovani ricercatori che opereranno nel terzo milennio la coscienza del cinema come memoria e patrimonio culturale del nostro secolo.
Ci aspetta insomma un pantagruelico banchetto servito però tra la pace dei canali e delle antiche contrade di Sacile, "il giardino della Serenissima". - David Robinson

 

Introduction


Just when we began to fear that the Giornate del Cinema Muto was becoming staid and settled in its own traditions - a too-respected and respectable pillar of the festival establishment perhaps - we have been invigorated and rejuvenated by the challenge and adventure of discovering a new home and re-inventing the festival to suit it.
The majestic 1950s movie palace which has been the venue for most of our eighteen editions - Pordenone’s Cinema Verdi - is to be demolished to make way for a new civic theatre. After much anxiety and indecision, the Giornate has therefore moved its base to neighbouring Sacile.
In most respects Sacile provides the best location we could hope for. The size and plan of the city are ideal, with all the facilities within minutes’ walk from one another. We have two fine and well equipped theatres - the Zancanaro with 700 seats and the Ruffo with 300 - and splendid supplementary locations for ancillary events. Sindaco Gina Fasan and her colleagues have welcomed us enthusiastically and promised total collaboration. In fact, Sacile’s only disadvantage is a shortage of hotel rooms, but we hope that an efficient shuttle bus service will allow our guests to feel relaxed and comfortable in the excellent hotels of Pordenone and the area around Sacile.
Any anxiety that we might have felt about the move has been removed by our confidence that this year’s programme is one of the strongest we have ever been able to offer. The centre-piece is a presentation of the cinemas of the Nordic countries from the 1920s, whose virtually unknown riches have both astonished us, and presented enormous problems of choice, to fit so much riches into the limits of a one-week festival. We believe that recently re-discovered masterworks like (among the rest) the Finnish
The Soldier’s Bride, the Norwegian The Growth of the Soil and (in marked contrast) the hilarious The Plaster Saint from Denmark will be revelations, not to speak of the great Jerusalem cycle from Sweden.
Finland also provides the opening film of the festival, marking the first time in its history that the Giornate has presented a brand-new production. It seemed unthinkable however not to show Aki Kaurismaki’s Juha, the very last silent film of the 20th century, and at the same time a direct link with the emergent, ebullient Finnish culture of a century ago, as an adaptation of the same classic novel by Juhani Aho which inspired Mauritz Stiller’s 1921 Johan, which is also featured in the programme.
One of the most extraordinary "premieres" we have ever been privileged to offer is a series of more than thirty films by Georges Melies, recently rediscovered in original prints from the period 1898-1902. Of these 17 have not been seen for almost a century, while the rest have been known only in prints either many times duped or copied from hazy paper prints in the Library of Congress.
The first of a planned series of retrospectives dedicated to avant-garde film makers of the 20s, this year’s "Rebels of the Twenties" is probably the most comprehensive collection of American avant-gardists ever assembled in Europe. Supplementary to the presentation is a rediscovered print, practically complete, of Charles Bryant’s bizarre 1923 Salome, distinguished by the extravagant design by Natasha Rambova and previously known only from a 20-minute fragment. The third episode of another continuing series, The Griffith Project this year assembles massive output of the American master David Wark Griffith in the second half of the year 1909.
Even though Alfred Hitchcock’s centenary has been celebrated around the world, the Giornate homage is, we believe, unique in presenting not only the entire surviving silent oeuvre, but also the films to which, as assistant director, Hitchcock claimed his creative contribution was crucial. We shall also screen a precious suviving fragment of his earliest directorial work, the short comedy
Always Tell Your Wife.
Alongside these major presentations, the Giornate offers even more than usual of its one-off treats, rareties and oddities. There are reappearances of long-lost films like the Japanese masterpiece,
What Made Her Do It? and the delirious Fatty Arbuckle-Buster Keaton two-reeler The Cook; one of the earliest surviving 3D films; a brief colour record of the young Marx Brothers on set; and - just discovered in the Norwegian film archive - one of the landmarks of early Italian cinema, Mario Caserini’s Nerone e Agrippina (1913-14), a film eclipsed at the time and in subsequent film history by Cabiria, which followed on its heels.
We anticipate the usual roster of distinguished guests, among them two formidable nonagenarians. We hope that Fay Wray, the star of
King Kong, will be present for the screening of The Wedding March, in which she co-stars with the director Erich von Stroheim, and which will be presented with the new score by Carl Davis. The Giornate also presents a tribute to Britain’s Joan Morgan, who remains as vital as ever after a career - successively as child actress, star and writer - that extends back a phenomenal 86 years to her 1913 debut.
An innovation at this year’s Giornate is the first "Collegium Saciliense". We feel that it is the continuing mission of the festival to promote better understanding and appreciation of the cinema heritage as the memory of the century. We do not want the event to become just a nostalgic indulgence for ageing academics and enthusiasts. Thus we have formed the plan of an annual school for up to twelve students from around the world, who will have the chance to meet and learn from the world’s finest authorities on film history. The school will be the occasion for a series of six special lectures which will subsequently be published in permanent form In this way we will contribute to the formation of a new generation, missionaries to the next century and the third millennium, to carry on the work of promoting the importance of the cinema’s unique cultural heritage and the way to use it.
We confess that the extent, the range and the variety of the 1999 festival even makes us, as the programmers, feel a little dizzy. Our guests this year in Sacile will need to brace themselves for a gargantuan cinematic feast - but at least it will be offered among the calming waterways and ancient streets of Sacile, "il giardino della Serenissima". -
David Robinson

 

PRESENTAZIONE / INTRODUCTION
SEZIONI / FESTIVAL FEATURES
CALENDARIO / DAILY SCHEDULE